Lääkärilehti valitsi vuoden 2021 parhaaksi väitöskirjaksi Turun yliopistossa väitelleen Suvi Sippolan tutkimuksen

20.06.2022

Suomen Lääkärilehti valitsi vuoden 2021 parhaaksi lääkärin tekemäksi väitöskirjaksi Suvi Sippolan Turun yliopiston kirurgian oppiaineeseen tekemän väitöskirjan umpilisäketulehduksen diagnostiikasta ja hoidosta. Palkittu väitöstutkimus osoittaa, että lievä umpilisäketulehdus paranee useimmiten tablettimuotoisella antibiootilla.

Suvi Sippola.Suvi Sippolan väitöstutkimuksen perusteella lievän umpilisäketulehduksen vuoksi hoidettujen potilaiden pitkäaikaisseurannassa elämänlaadussa ei ollut eroa leikkaus- tai antibioottihoidon välillä. Tutkimuksen mukaan hoitotyytyväisyydessä ei ollut eroa leikkaushoidon ja onnistuneen antibioottihoidon välillä.

– Antibioottihoitoryhmän leikkaushoitoon päätyneet potilaat olivat hoitoonsa vähemmän tyytyväisiä, mutta näistäkin potilaista kolmasosa olisi kuitenkin uudelleen valinnut alkuperäisen antibioottihoidon, Sippola kertoo väitöstutkimuksensa tiedotteessa.

Suomalainen satunnaistettu APPAC-tutkimus sekä useat ulkomaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että suurin osa lievistä umpilisäketulehduksista voitaisiin turvallisesti jättää leikkaamatta ja hoitaa antibiooteilla.

Sippolan tutkimus osoitti lisäksi antibioottihoidon säästävän merkittävästi hoidon kokonaiskustannuksia leikkaushoitoon verrattuna. Vuoden seurannassa lievän umpilisäketulehduksen leikkaushoito oli 1,6 kertaa kalliimpaa kuin antibioottihoito.

Sippola esitti väitöskirjansa ”Uncomplicated Acute Appendicitis- Studies on Diagnosis and Treatment Outcomes” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 20.8.2021.

Väitöskirjatyön ohjasivat APPAC-tutkimuksen johtaja, professori Paulina Salminen ja professori Juha Grönroos. Kyseessä oli monikeskustutkimus.

Luotu 20.06.2022 | Muokattu 20.06.2022