Lääketieteen Nobel-palkinnolla vahva yhteys Turun yliopistoon

07.10.2019

Lääketieteen Nobel-palkinto myönnettiin 7.10.2019 Gregg Semenzalle, Sir Peter Ratcliffelle ja William Kaelille heidän tekemästään solujen perustutkimuksesta. Turun yliopiston dosentti Panu Jaakkola kuului vuosina 1999–2001 Ratcliffen tutkimusryhmään ja oli pääkirjoittajana palkintoon yhdistetyssä tutkimuksessa, joka käsitteli solujen reagointia käytettävissä olevaan happeen. Jaakkola jatkoi aiheen tutkimista Turun yliopistossa vuosina 2001–2019.

Panu Jaakkola työskenteli Oxfordin yliopistossa Sir Peter Ratcliffen laboratoriossa vuosina 1999–2001. Hän oli pääkirjoittajana Science-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa, jossa löydettiin mekanismi, joka välittää happipitoisuuden vaikutuksen solujen käyttäytymiseen. Kyseisen aiheen tutkimuksesta on nyt myönnetty lääketieteen Nobel-palkinto kolmelle solututkijalle.

Turun yliopistossa lääketieteen lisensiaatiksi ja tohtoriksi opiskellut Jaakkola palasi Oxfordin yliopistossa viettämiensä vuosien jälkeen Turun yliopistoon ja toimi tutkimusryhmän johtajana Turun biotiedekeskuksessa vuosina 2001–2019. Turussa Jaakkola jatkoi tutkimustaan sen parissa, miten solut reagoivat happeen. Tällä hetkellä Jaakkola työskentelee professorina Helsingin yliopistossa ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin syöpäkeskuksen tutkimusjohtajana.

– Tuntuu todella upealta, että olen saanut olla mukana tekemässä näin merkittävää tutkimusta, joka nyt huomioidaan korkeimmalla mahdollisella tavalla. Kyseinen tutkimus tulee vielä auttamaan monien sydäntautien ja syövän lääkehoidossa. Lisäksi näihin tutkimuksiin perustuen on jo kehitetty uusi lääke anemiaan, Jaakkola sanoo.

Solujen tavalla reagoida happeen on vaikutusta monien sairauksien syntyyn, aina anemiasta sydänkohtauksiin, aivoinfarkteihin ja syöpiin, sekä muun muassa siihen, miten sikiö kehittyy raskauden aikana, miten liikunta vaikuttaa lihassoluihin ja miten haavat paranevat.

Luotu 07.10.2019 | Muokattu 07.10.2019