Lääketieteen ”pikku-Nobel” Turun yliopiston pitkäaikaiselle yhteistyökumppanille, professori Rikard Holmdahlille

31.08.2015

Varttuneen tutkijan Anders Jahre -palkinto on tänä vuonna myönnetty professori Rikard Holmdahlille, joka toimii osittain Turun yliopistossa (MediCity) ja tekee tiivistä yhteistyötä Turun yliopiston tutkijoiden kanssa autoimmuunisairauksien tutkimuksessa.

​Oslon yliopiston vuosittain myöntämän Anders Jahre -palkinnon saajaksi julkistettiin 31.8. professori Rikard Holmdahl. Lääketieteen pikku-Nobeliksi kutsuttu palkinto on erittäin arvostettu lääketieteen alalla. Se myönnetään kansainvälisen asiantuntijaryhmän valitsemasta poikkeuksellisen korkeatasoisesta ja merkittäviin uusiin löytöihin johtaneesta tutkimustyöstä. Palkinto on arvoltaan miljoona Norjan kruunua, noin 125 000 euroa ja Holmdahl jakaa sen norjalaisen autoimmuunitauteja tutkivan professori Ludvig Sollidin kanssa.

Ruotsalainen Karolinska Institutetin professori Rikard Holmdahl on autoimmuunisairauksien asiantuntija. Hän on tehnyt pitkään yhteistyötä Turun yliopiston kanssa ja teki tutkimusta Turussa MediCityssä tutkimusryhmänsä kanssa Suomen Akatemian rahoittamana FiDiPro-professorina vuosina 2007-2011. Holmdahl työskentelee edelleen osakiinnityksellä ryhmänsä kanssa MediCityssä.

Olennainen osa palkintoon johtaneesta autoimmuunisairauksien tutkimuksesta on Holmdahlin mukaan tehty Turussa.

– Turussa tehty tutkimus on ollut ehdottaman merkittävää. Olemme esimerkiksi osoittaneet, että yleinen luulo antioksidanttien terveellisyydestä ei välttämättä aina pidä paikkaansa, vaan antioksidantit saattavat toisinaan olla myös haitallisia, Holmdahl kertoo.

Holmdahl on todennut, että useat ihmisen eliniänodotetta lyhentävät sairaudet, kuten MS-tauti, reuma ja diabetes ovat "tarpeettomia". Oireita lieventävän lääkityksen sijaan Holmdahlin tutkimusryhmän tavoitteena on estää sairauden puhkeaminen kokonaan.

Pitkään Holmdahlin kanssa Turussa tutkimustyötä tehnyt akatemiaprofessori Sirpa Jalkanen kertoo, että Holmdahlin tutkimus on edistänyt monimutkaisten autoimmuunisairauksien, kuten reuman ja MS-taudin mekanismien ymmärrystä.

– Holmdahlin osaaminen esimerkiksi eläinmallinnuksessa ja geeniteknologiassa on kansainvälisesti uraauurtavaa. Tätä osaamistaan hän on tuonut paljon myös Turun yliopistoon laaja-alaisella ja aktiivisella yhteistyöllään tutkijoidemme kanssa, Jalkanen toteaa.

Turun yliopistoon varttuneen tutkijan Jahre-palkinto on aiemmin myönnetty professori Arvo Oksalalle ja akatemiaprofessori Sirpa Jalkaselle.  Nuoren tutkijan Jahre-palkinnon ovat saaneet nykyään yritysmaailmassa työskentelevä professori Markku Jalkanen, akatemiaprofessori Johanna Ivaska ja tutkijaprofessori Jukka Westermarck.

LR

Kuva: Vesa-Matti Väärä