Lääketieteeseen ja terveydenhoitoon liittyville tutkimuksille yli 300 000 euroa apurahoja

19.01.2018

Päivikki ja Sakari Sohlbergin Säätiö on jakanut vuoden 2018 apurahoja yhteensä yli kahdella miljoonalla eurolla lääketieteen ja terveydenhoitoalan tutkijoille sekä sosiaalisille kehityshankkeille. Turun yliopistosta apurahaa sai yhteensä 17 tutkijaa tai opiskelijaa yhteensä yli 300 000 eurolla.

​Päivikki ja Sakari Sohlbergin Säätiön tarkoituksena on edistää lasten ja vanhusten henkistä ja ruumiillista hyvinvointia. Tämän mukaisesti vuonna 1998 perustettu säätiö jakaa apurahoja lääketieteen ja terveydenhoitoalan tutkijoille sekä sosiaalisille hankkeille.

Hakemuksia säätiölle tulee vuosittain reilut 500. Asiantuntijoista koostuvat työryhmät arvioivat hakemukset ja tekevät ehdotuksensa apurahojen saajista. Varsinaiset apurahapäätökset tekee säätiön hallitus.

– Erityisesti sosiaalisella puolella voisi olla enemmänkin raikkaita ideoita ja pilottihankkeita. Niistä on oikeasti pulaa. Tutkimuspuolella pyrimme tukemaan erityisesti nuoria post-doc-tutkijoita, jotka ovat vasta perustamassa omaa tutkimusryhmäänsä – ja jotka eivät vielä saa niin helposti rahoitusta muualta, säätiön asiamies Heikki Tulenheimo kertoo.

Tänä vuonna säätiö myönsi apurahoja 150 tutkimukselle ja hankkeelle yhteensä kaksi miljoonaa euroa. Turun yliopistosta rahoituksen sai 17 tutkijaa tai opiskelijaa, joista 20 000 euron tai suuremman rahoituksen saivat seuraavat tutkimukset:

EL, LT Vilhelmiina Parikka: Mesenkymaalisten kantasolujen eksosomit keskosen keuhko- ja aivovaurion korjaajina, 70 000 euroa.

EL, LT Valtteri Kaasinen: Alpha-synuclein and nigral neuronal degeneration in normal and pathological aging, 46 000 euroa.

LT Laura Toivonen: Nenän mikrobiomin yhteys bronkioliittiin, toistuviin vinkutauteihin ja astman kehittymiseen, 37 000 euroa.

Dosentti Tuomas Jartti: Hengitysteiden virusinfektiot ja astman kehittyminen lapsilla, 32 000 euroa.

DI Tomi Karjalainen: Endogeenisen opioidijärjestelmän rooli ihmisen sosiaalisen käytöksen säätelyssä, 20 000 euroa.

Dosentti Kirsi Laitinen: Raskausdiabetes ja ravinto – varhaisten riskitekijöiden tunnistaminen ja säätely tutkimukseen, 20 000 euroa.

HK

Luotu 19.01.2018 | Muokattu 19.01.2018