Lääkintöneuvos Sakari Alhopuro tekee merkittävän lahjoituksen Turun yliopistolle

18.05.2017

Sadantuhannen euron lahjoitus kohdennetaan lääketieteelliselle koulutusalalle. Lääkintöneuvos Alhopuro on viime vuosina lahjoittanut Turun yliopistolle yhteensä yli miljoona euroa sekä osana yliopiston varainhankintakampanjaa että suoraan yliopiston toimintaan.

​Lääkintöneuvos Sakari Alhopuro lahjoittaa Turun yliopistolle 100 000 euroa. Lahjoitus kohdennetaan lääketieteelliselle koulutusalalle.

‒ Olen saanut tehdä Turun yliopiston kanssa erittäin hyvää yhteistyötä itselleni läheisten teemojen parissa. Tällä hetkellä lääketieteessä esimerkiksi sairaalainfektioiden tutkimus on erittäin ajankohtainen kysymys. Luottamus on hyvin tärkeää, kun puhutaan lahjoituksista ‒ ja Turussa on erittäin korkea lääketieteen taso, jonka ylläpitäminen edellyttää tutkimusta ja jatkuvaa seurantaa, Alhopuro sanoo.

‒ Olemme kiitollisia lääkintöneuvos Alhopuron merkittävästä tuesta. Alhopuro on myös omalla esimerkillään ja kannustuksellaan edistänyt lääkäreiden talousosaamista ja lääkärien yrittäjyyttä, jotka ovat tärkeitä teemoja lääketieteellisessä tiedekunnassa, sanoo Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Pentti Huovinen.

Valtio on varautunut pääomittamaan suomalaisyliopistojen 1.11.2014‒30.6.2017 keräämää pääomaa jopa kolminkertaisella summalla. Nyt tehtävän lahjoituksen lisäksi lääkintöneuvos Alhopuro on tällä ajanjaksolla lahjoittanut 500 000 euroa Turun yliopiston yleiseen pääomaan ja 200 000 euroa kohdennettuna kauppatieteelliselle koulutusalalle. Yhteensä 800 000 euron lahjoitukset tekevät Alhopurosta Turun yliopiston käynnissä olevan varainhankintakampanjan merkittävimmän tukijan.

‒ On hienoa, että on olemassa lääkintöneuvos Sakari Alhopuron kaltaisia tieteen ja yliopiston ystäviä. Huomionosoituksena lääkintöneuvos Alhopuron merkittävästä tuesta tulemme nimeämään luentosalin hänen mukaansa, sanoo Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen.

Varainhankintakampanjaan tekemiensä lahjoitusten lisäksi Alhopuro on tehnyt viime vuosina merkittäviä lahjoituksia Turun yliopiston toiminnan tukemiseksi. Vuonna 2013 Alhopuro lahjoitti 300 000 terveystaloustieteen professuurin perustamiseen ja vuonna 2014 hän teki 75 000 euron lahjoituksen puutiaistutkimukseen.

>> Turun yliopiston varainhankinta

Teksti: Taru Suhonen