Lähiruoan kysyntä ja tarjonta kohtaamaan

11.09.2014

Tulevaisuuden tutkimuskeskus oli mukana FOREFOOD-hankkeessa, jossa perehdyttiin lähiruoan tarjontakonsepteihin.

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n koordinoimassa FOREFOOD-hankkeessa tarkasteltiin erilaisia tarjontakonsepteina, joilla pyritään parantamaan lähiruoan saatavuutta sekä kysynnän ja tarjonnan kohtaamista.

Vaikka lähiruokaan suhtaudutaan myönteisesti, kaikki kuluttajat eivät halua  ostaa sitä. Esteenä voivat olla tiukassa istuvat mielikuvat korkeasta hinnasta. Ennen kaikkea monille kuluttajille on epäselvää, miksi kannattaisi suosia lähiruokaa ja mitä he hyötyvät lähiruokayrittäjän tarjonnasta.

Hankkeessa perehdyttiin erilaisiin tarjontakonsepteihin, kuten verkkokauppoihin, lähiruoka-autoihin ja ruokapiireihin, joilla pyritään parantamaan lähiruoan saatavuutta sekä kysynnän ja tarjonnan kohtaamista.

Lähiruoalla useita teitä lautaselle

Hankkeen juuri julkaistu tutkimusraportti kertoo, että tuottajat uskovat ruokapiireihin, ravintoloihin ja erilaisiin suoramyynnin muotoihin. Sen sijaan ruoan verkkokaupan tulevaisuus on avoin: edelleen odotellaan, oppivatko suomalaiset kuluttajat ostamaan ruokansa verkosta. Kuluttajat puolestaan kiinnostuivat konsepteina lähiruokaravintolasta ja lähiruoka-autosta, joka tuo tuotteet helposti lähelle arjen kulkureittejä.

Raportin mukaan tuotannon ja palvelutoiminnan kasvattamiselle Suomessa ei ole varsinaisia esteitä, vaan on tapauskohtaisesti etsittävä ja luotava kuluttajien haluamia tuotteita ja uusia markkinoita. Tutkijat kehottavat yrittäjiä miettimään tuottamaansa arvoa asiakkaan silmin, tuntemaan asiakkaat ja myös tunnistamaan uudet asiakkaat, jotka eivät välttämättä ole kuluttajia vaan myös tuotteita jalostavia tai jakelevia yrityksiä.

FOREFOOD-hankkeeseen osallistuivat MTT, Aalto-yliopiston Pienyrityskeskus, Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos ja Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskus. Hanketta rahoittivat maa- ja metsätalousministeriön Lähiruokaohjelma ja tutkimuskonsortio.

>> Ruoka lähellä, kuluttaja kaukana? -raportti
>> Lue MTT:n tkoko iedote aiheesta