Lastiturvallisuustyöryhmä 4.6.2020 Teams - Uusi tieliikennelaki ja kuljetusvahinkoselvitys

02.06.2020

Lastiturvallisuustyöryhmä LASTUn tapaaminen järjestetään 4.6.2020 klo 12:30-15:00 Teamsin kautta. Puheenvuorojen aiheina on muun muassa tieliikennelain kokonaisuudistuksen vaikutukset tavaraliikenteeseen ja SataDiLogiksen kuljetusvahinkoselvitys. Tilaisuus on kaikille avoin. Tervetuloa!

Lastiturvallisuustyöryhmä LASTU

Kaikki turvallisuudesta kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan LASTUn toimintaan. LASTU on perustettu vuonna 2009 järjestetyn Lastiturvallisuuden asiantuntijafoorumin innostamana löyhästi Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry:n Kuljetusfoorumin yhteyteen. LASTUn tavoitteeksi on asetettu edistää turvallisuutta ja kuljetusten laatua läpi koko kuljetusketjun koordinoidusti yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Osallistuminen on maksutonta.

LASTUn puheenjohtaja Jukka Huumarkangas Valmet Technologies Oy:stä esittelee LASTUn toimintaa tapaamisen alussa. LASTUn varapuheenjohtajana toimii Juha Pesonen Jyväskylän ammattikorkeakoulusta, sihteerinä Hanna Lammintaus Lidl Suomi Ky:stä ja tiedottajana Anne E. Suominen Turun yliopistosta.

LOGYn Kuljetusfoorumi

LASTU-tapaaminen on tällä kertaa yhteinen LOGYn Kuljetusfoorumin tapahtuman kanssa. Palvelupäällikkö Jaakko Soini LOGYstä kertoo lyhyesti Kuljetusfoorumin toiminnasta.

Tieliikennelain kokonaisuudistus

Tieliikennelain kokonaisuudistuksella on vaikutuksia myös tavaraliikenteeseen. Sitä kautta vaikutukset leviävät muihinkin kuljetusmuotoihin kuin maantieliikenteeseen.

Johtava asiantuntija Otto Lahti Traficomista kertoo 1.6.2020 voimaan tulleen tieliikennelain vaikutuksista tavaraliikenteeseen. Otto Lahti työskentelee laajasti ajoneuvotekniikkaan liittyvissä kansallisissa kysymyksissä. Erityinen osaaminen on raskas maantieliikenne.

Kuljetusvahinkoselvitys

Kuljetusvahinkojen minimointi on erityisen tärkeää, kun Suomi lähtee toipumaan Korona-kriisistä ja kilpailukyky on viritettävä äärimmilleen. Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus (MKK) selvittää osana SataDiLoigsta kuljetusvahinkoja ja -turvallisuutta kyselyllä ja haastatteluilla. Selvitys kohdistuu kaikkiin kuljetuksiin ja kuljetusmuotoihin.

Suunnittelija Pekka Sundberg MKK:lta esittelee selvityksen toteuttamista ja siihen yhtenä osana liittyvää kuljetusvahinkokyselyä. Pekka Sundberg on työskennellyt tutkijana Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksessa, jonka jälkeen hän toimi kehityspäällikkönä Porin Satamassa EU-rahoitteisessa rautatieliikenteen kehityshankkeessa ja ympäristöasioiden parissa. Tutkimuksen aihealueet ovat käsitelleet varustamoja, satamia, transitoliikennettä, lähimerenkulkua ja lastiturvallisuutta. Sundberg on aiemmin tutkinut kuljetusvahinkoja KUMI-hankkeessa (Kuljetusvahinkojen minimointi) noin 10 vuotta sitten.

Pirkanmaan liitto on myöntänyt SataDiLogikselle (www.satadilogis.fi) Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja valtion rahoitusta. Myös Rauman kaupunki osallistuu hankkeen rahoitukseen ja muilta osin hankkeen rahoituksesta vastaavat toteuttajaorganisaatiot.

Ilmoittautuminen

Tervetuloa ja ilmoittaudu mukaan 3.6.2020 mennessä! Saat vahvistusviestin ja osallistumislinkin sähköpostiisi.

LASTUn tiedottaja Anne E. Suominen, 040 779 9494, anelsu@utu.fi

Luotu 02.06.2020 | Muokattu 08.09.2020