Laura Airakselle merkittävä apuraha etenevän MS-taudin tutkimiseen

12.10.2015

Dosentti Laura Airas on saanut 200 000 euron tutkimusapurahan etenevän MS-taudin tutkimukseen.

​Dosentti Laura Airas työskentelee Turun  yliopistollisessa keskussairaalassa neurologian erikoislääkärinä.

​Lääkeyritys Merck Seronon valitsi 145 tutkijan ja tutkimusryhmän joukosta neljä innovatiivisinta GMSI-apurahan (Grant for Multiple Sclerosis Innovation) saajiksi.  Airaksen tutkimussuunnitelmaa Role of microglia in the pathogenesis of progressive multiple sclerosis (Mikroglia-solujen merkitys etenevän MS-taudin kehittymisessä) pidettiin lupaavana.

Airaksen tutkimus keskittyy etenevän MS-taudin tutkimiseen. Keskimäärin 15 vuoden kestoisen aaltomaisen tautijakson jälkeen MS-tauti useimmiten siirtyy toissijaisesti etenevään vaiheeseen, jossa neurologisia oireita kertyy tasaisesti ja kävelykyky heikkenee. Toisin kuin varhaisen vaiheen aaltomaiseen MS-tautiin, etenevään tautiin ei ole tarjolla taudinkulkua muuntavaa lääkitystä.

Koska pitkälle edenneen taudin mekanismit tunnetaan huonosti, lääkehoitoa ei ole toistaiseksi pystytty kehittämään. Airaksen tavoitteena on selvittää taudin mekanismeja ja kehittää tähän tautivaiheeseen tehoavaa lääkitystä. Turussa käytettävissä olevan PET-kuvauksen avulla tutkimusryhmä pystyy tutkimaan tautiin liittyviä patofysiologisia mekanismeja MS-taudin kuvantamisessa yleisesti käytössä olevaa magneettikuvausta tarkemmin.

– MS-tautiin liittyvien tulehduspesäkkeiden ulkopuolella aivokudoksessa nähdään mikroglia-solujen aktivaatiota, ja mikroglia-solukon aktiivisuusaste korreloi taudin vaikeusasteeseen. Mikroglia-aktiivisuus saattaakin suoraan vaikuttaa hermosolurappeutumisen kehittymiseen. Tutkimusryhmäni tarkoitus onkin vaikuttaa suoraan mikroglia-soluihin ja sitä kautta taudin etenemiseen,  Laura Airas kertoo.

Airaksen luonnehtii saamaansa tutkimusapurahaa erityisen tärkeäksi tänä päivänä, kun muun muassa valtion tieteelliseen tutkimukseen osoittamat määrärahat ovat supistuneet voimakkaasti.

– Kliinisen tutkijan mahdollisuus paneutua tutkimustyöhön on ilman tämän tyyppisiä ulkopuolisia rahoituksia käymässä käytännössä mahdottomaksi, toteaa Airas.

Laura Airas, 49, on valmistunut lääketieteen lisensiaatiksi v. 1991, lääketieteen tohtoriksi 1996 ja neurologian erikoislääkäriksi 2001 Turun yliopistosta. Neurologian dosentiksi hänet nimitettiin 2007. Airas työskentelee erikoislääkärinä Tyksin Neurotoimialueella. Hänen tutkimuksensa liittyy Tyksissä ja Turun yliopistossa tehtävään PET-tutkimukseen.

EH

Luotu 12.10.2015 | Muokattu 12.10.2015