LGBT Magazine Archive ja LGBT Thought and Culture

09.11.2020

Tietokannat LGBT Magazine Archive ja  LGBT Thought and Culture avaavat näkökulmia LGBT:n historiaan, taiteeseen, kirjallisuuteen ja kulttuuriin. Aineistoissa käsitellään myös seksuaalivähemmistöjen elämäntapaa, politiikkaa, sosiaalisia asenteita, oikeudellisia kysymyksiä ja aktivismia.

LGBT Magazine Archive

LGBT Magazine Archive on lehtiarkisto, joka sisältää yli kaksikymmentä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen asioita käsittelevää aikakauslehteä. Lehdet ovat pitkään ilmestyneitä vaikutusvaltaisia julkaisuja. Arkisto kattaa lehdet ensimmäisestä numerosta vuoteen 2015 tai lehden päättymiseen. Varhaisin julkaisu on vuodelta 1954. Suurin osa lehdistä on julkaistu Britanniassa tai Yhdysvalloissa, mutta joukossa on myös yksi Ranskassa julkaistu ranskankielinen lehti. Lehdet on skannattu täysvärisinä kannesta kanteen.

LGBT Magazine Archive Volter-tietokannassa.

LGBT Thought and Culture

LGBT Thought and Culture on tietokanta, joka sisältää LGBT-kulttuuria käsitteleviä dokumentteja ja kirjallisuutta 1900-luvulta tähän päivään. Aineisto soveltuu esim. kulttuurintutkijoille, sukupuolentutkijoille, sosiologeille ja politiikantutkijoille. Tietokanta sisältää kirjoja, viranomaisdokumentteja, aikakauslehtiä, kirjeitä, puheita, haastatteluja ym. Erityispiirteenä voi mainita kokoelmat, jotka sisältävät merkittävien vaikuttajien kirjeenvaihtoa: The Pat Rocco Collection, The Jeanne Córdova Papers, ja The Magnus Hirschfield Collection. Aineistoa on ympäri maailman, mutta pääpaino on Euroopassa, Australiasa, Uudessa-Seelannissa ja Latinalaisessa Amerikassa.

LGBT Thought and Culture Volter-tietokannassa.

Seuraa sateenkaarihistoriakuukautta @LibUniTurku some-kanavissa #sateenkaarihistoriakuukausi #queerhistorymonth

Luotu 09.11.2020 | Muokattu 09.11.2020