Logopedian asiantuntijoille on kysyntää

10.10.2013

– Puheterapeutit työllistyvät maassamme sataprosenttisesti, kysyntää on enemmänkin. 15 vuoden kuluessa maamme 1 500 puheterapeutista kolmasosa eläköityy, joten koulutusmäärien lisäämiselle on painetta, logopedian professuuria hoitava Eira Jansson-Verkasalo kertoo.

​Tutoris oy:n toimitusjohtaja ja perustaja Laura Juvala (kuvassa toinen oikealta), aluejohtaja Leena Hannula (oik.), logopedian professori Eira Jansson-Verkasalo (toinen vasemmalta) ja yliopisto-opettaja Kati Renvall (vas.) keskustelivat rehtori Kalervo Väänäsen kanssa logopedian tulevaisuuden näkymistä.

Tutoris oy on myöntänyt Turun yliopiston logopedian oppiaineelle apurahan, joka on sijoitettu Turun Yliopistosäätiön valvomiin rahastoihin. Apuraha on osoitettu sekä perus- että jatko-opintoihin.

Logopedia on äänen, puheen, kielen, vuorovaikutuksen ja nielemisen häiriöitä ja taustatekijöitä sekä näiden häiriöiden ennaltaehkäisyä, kuntoutusta ja kuntoutuksen vaikuttavuutta tarkasteleva tieteenala, josta valmistuu puheterapeutteja.

Professori Eira Jansson-Verkasalo toi samalla rehtori Kalervo Väänäselle toiveen logopedian sisäänottomäärän nostamisesta, jotta alueen puheterapeuttitarpeeseen pystyttäisiin vastaamaan.

Kliinisen puolen puheterapeuttien lisäksi alalle kaivataan uusia tutkijoita koulutuksen jatkuvuuden takaamiseksi. Uuden tutkimuksen myötä myös käytännön terapia ja kuntoutus osataan kohdistaa paremmin.

– Koska koulutuksen perustuu tutkimustietoon, on erittäin tärkeä saada oppiaineeseen jatko-opiskelijoita ja tutkijoita laadukkaan opetuksen takaamiseksi tulevaisuudessakin. Tällä hetkellä kaikki valmistuvat päätyvät suoraan kliiniseen työhön, Jansson-Verkasalo toteaa.

Turun yliopistossa logopedia on keskittynyt neurokognitiiviseen logopediaan eli tutkimaan häiriöiden hermostollisia taustatekijöitä.

Tällä viikolla vietetään puhevammaisten viikkoa, jolla halutaan saada huomiota puhevammaisten asioihin ja lisätä yleistä tietoisuutta puhevammoista. Viikko alkoi kansainvälisenä Puhevammaisten päivänä 6.10.

>> Tutoris oy

Viliina Tolvanen