LUMA-toiminta vakiinnutettiin valtakunnalliseksi

08.11.2013

Matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian opetukseen innostava LUMA-keskustoiminta vakiinnutettiin valtakunnalliseksi. Toiminta alkoi Helsingistä kymmenen vuotta sitten. Nykyisin Suomessa on 18 LUMA-keskusta, yksi niistä Turun yliopiston suojissa.

LUMA-keskus Suomen johtaja, professori Maija Aksela näkee yhteistyön avaavan mahdollisuuden olla paljon enemmän kuin yksi yksittäinen Helsingin, Lounais-Suomen tai Keski-Suomen keskus.

– Yhdessä olemme enemmän, Aksela sanoo.

Yhteistyötä on tehty tähänkin saakka, mutta nyt se muuttuu suunnitelmallisemmaksi.

– Jokaisella Suomen LUMA-keskuksella on vähän oma profiilinsa ja tapansa toimia. Jatkossa opimme hyviä ideoita toinen toisiltamme. Jokaisen oma luonne tulee myös säilymään. Keskukset voivat toimia oman vahvuusalueensa valtakunnallisina LUMA-keskuksina, Aksela sanoo.

Turun yliopiston suojissa jo viisi vuotta toimineen Lounais-Suomen LUMA-keskuksen erityispiirteeksi Aksela nostaa Lasten yliopisto -toiminnan.

– Lasten yliopistolla on erinomaista toimintaa kesäleireineen ja luentoineen. Se on esimerkillistä, toimintaa joka ylittää tieteenalarajat, Aksela sanoo.

Kotimaisen yhteistyön vahvistamisen lisäksi LUMA Suomi pyrkii lisäämään myös kansainvälistä yhteistyötä.

LUMAn tavoitteena on luonnontieteiden, tekniikan ja matematiikan opetuksen kehittäminen, ja erityisesti innostuksen ja kiinnostuksen lisääminen. Tieteenalojen periin houkutellaan aina kouluikäisestä lukioon sekä yliopistoon ja siitä eteenpäin.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Hanna Oksanen