Maamme-teos kisaa tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnosta

31.10.2016

Tietokirjallisuuden Finlandia-palkintoehdokkaat julkistettiin 31.10. Yksi kuudesta palkintoehdokkaasta on Maamme - Itsenäisen suomen kulttuurihistoriaa.

Kuvassa vasemmalta Maamme-teoksen toimittajat Hannu Salmi, Marja Tuominen ja Marjo Kaartinen.

​Kulttuurihistorian professorit Marjo Kaartinen ja Hannu Salmi Turun yliopistosta sekä Marja Tuominen Lapin yliopistosta ovat yhdessä toimittaneet SKS:n kustantaman teoksen Maamme – Itsenäisen Suomen kulttuurihistoriaa. Teoksessa on parikymmentä kirjoittajaa, joista valtaosa Turun yliopistosta.

Lähes 500-sivuinen teos näyttää sanoin ja kuvin, millaista elämä itsenäisessä Suomessa on ollut. Kirjassa pohditaan muun muassa sitä, millaiset yhteiset muistot ja sukupolvikokemukset ovat yhdistäneet kansakuntaa.

>> Tutustu kirjaan tarkemmin

Muut viisi tietokirjallisuuden Finlandia-palkintoehdokasta ovat Kuolemantanssi – Askeleita nationalismin Euroopassa (HS-kirjat), Kansalaistaito – Miten politiikkaa voi ymmärtää, jos sitä voi ymmärtää? (Teos), Rut Bryk: Elmän taide (EMMA), Yhden lapsen kanssa – Kiinan salavauvat, pikkukeisarit ja hylätyt tyttäret (Atena) sekä Karhu – voimaeläin (Docendo).

Valitsijaraatiin kuuluivat toimittaja Anna-Stina Nykänen, professori Kustaa Vilkuna ja kirjastonjohtaja Ulla Nygren. Voittajan valitsee Jörn Donner, ja tulos julkistetaan 24. marraskuuta.

JM

Luotu 31.10.2016 | Muokattu 31.10.2016