Maarit Rainio valittu Vuoden kieltenopettajaksi

12.11.2022

Rauman normaalikoulussa ruotsia, englantia ja venäjää opettaja Maarit Rainio on valittu Vuoden kieltenopettajaksi. Valinnan teki Suomen kieltenopettajan liitto SUKOL ry.

SUKOL toteaa perusopetuksen kieltenopettajien tekevän työtään hyvin monenlaisissa ryhmissä ja monenlaisten oppijoiden kanssa. Yhtenä perusteluna Rainion palkitsemiselle on järjestön mukaan Rainion tekemä työ opetuksen eriyttämiseksi ja erilaisten oppijoiden oppimispolkujen tukemiseksi. Palkintoperustelujen mukaan Rainion kieltenluokassa toteutuu myös yhteistoiminnallinen oppiminen ja oivaltamisen ilo.

Toinen perustelu on monikielisyyden edistäminen. Rainio kertoo itse, että hänen opettajanuransa tähtihetki on ollut Act Globally -valinnaisaineen ideointi ja toteutus. Act Globally keskittyi maailmankansalaiseksi kasvamiseen, ja siinä opiskeltiin kahdeksan kielen turistialkeet (ruotsi, englanti, venäjä, japani, saksa, ranska, italia ja espanja).

– Valinnaisaine tarjosi kaikille tilaisuuden tutustua uusiin kieliin ilman arvosanatavoitteita ja kokea monikulttuurisia elämyksiä. Vähäinenkin kielitaito antaa mahdollisuuden kurkistaa kulttuureihin ja lumoutua kielten ihmeellisestä maailmasta, Rainio sanoo.

Rainion opetusideat ovat monille kieltenopettajille tuttuja muun muassa Suomen kieltenopettajain liiton Tempus-lehdestä. Kolmantena palkintoperusteena SUKOL mainitseekin kollegiaalisen tuen: ideoiden ja materiaalin jakamisen. Rainio toimii aktiivisesti monissa verkostoissa ja jakaa osaamistaan digitaalisilla kanavilla. Artikkelin kuva on Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan EduFallista vuodelta 2021, missä Rainio oli esittelemässä Rauman normaalikoulussa koordinoimaani Think Globally - Act Locally -kansainvälisyyshanketta, sen moninaisia toimintoja ja hankkeesta saatuja uusia oppimiselämyksiä.

Vuoden kieltenopettaja -tunnustukseen liittyy tuhannen euron rahapalkinto, jonka lahjoittaa Sanoma Pro. Vuoden kieltenopettaja 2022 -palkinto luovutettiin SUKOLin liittokokouksessa Helsingissä 12.11.

Luotu 12.11.2022 | Muokattu 21.11.2022