Mari Huovalle suurin yksittäinen Väisälä-apuraha

11.12.2013

Turun yliopiston tohtorikoulutettava Mari Huova sai suurimman yksittäisen Väisälän rahaston apurahan. Apurahoja jaettiin kaikkiaan 91 tutkijalle, heistä yhdeksän työskentelee Turun yliopistossa.

​Suomalainen Tiedeakatemia jakoi Väisälän rahastosta matematiikan, fysiikan, geofysiikan, meteorologian ja tähtitieteen tutkimukseen yhteensä 1,4 miljoonaa euroa. Suurimman apurahan, 26 000 euroa, sai Turun yliopistossa työskentelevä filosofian maisteri Mari Huova matematiikan alan tutkimukseensa ”Questions on combinatorics on words”.

Vuosittain uransa alkuvaiheessa olevalle lupaavalle tutkijalle jaettavat Väisälän 15 000 euron suuruiset palkinnot jaettiin Helsingin yliopiston apulaisprofessori Tuomas Hytöselle ja professori Tuukka Petäjälle.

Turun yliopistolaisten saamat apurahat:

Matematiikka
Dosentti Vesa Halava, 4 000 euroa, Reachability problems in integer sequences defined by linear recurrences (muu apuraha)

Dosentti Mika Hirvensalo, 5 000 euroa, Complexity Problems on Low-Dimensional Vector Spaces (muu apuraha)

Filosofian maisteri Mari Huova, 26 000 euroa, Questions on combinatorics on words (muu apuraha)

Professori Matti Vuorinen, 7 000 euroa, Geometria ja kuvaukset (muu apuraha)

Filosofian maisteri Outi Wilppu, 23 000 euroa, Skalarisointiin perustuvat ja laskevat menetelmät epäsileässä monitavoiteoptimoinnissa (jatkokoulutusapuraha)

Fysiikka
Filosofian maisteri Jaakko Lehto, 23 000 euroa, Ajasta riippuvat kvanttisysteemit (jatkokoulutusapuraha)

Filosofian maisteri Maija Nyström, 11 500 euroa, Lääkemateriaalien käyttöominaisuuksien parantaminen sähköstaattisella atomisaatiolla (jatkokoulutusapuraha)

Tähtitiede

Filosofian tohtori Rami Rekola, 5 000 euroa, apuraha Yrjö Väisälän elämäkerran kirjoittamiseen (muu apuraha)