Mari Sandellista vuoden turkulainen dosentti

20.03.2017

Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen varajohtajana toimivan Sandellin nimityksen perusteina ovat akateemisten ansioiden lisäksi aktiivinen toiminta tieteen popularisoimiseksi.

Vuoden turkulainen dosentti Mari Sandell ratkoi yleisön tiedekysymyksiä syyskuussa Tutkijoiden yön yhteydessä järjestetyssä Science Battlessa, jossa tutkijaryhmät ottivat mittaa toisistaan leikkimielisessä kilpailussa

​Turun Yliopistojen Dosenttiyhdistys ry:n hallitus valitsee vuosittain vuoden dosentin. Dosentin pitää olla "turkulainen" eli nimitettävän dosentuurin pitää olla joko Turun yliopistossa tai Åbo Akademissa. Nimitykseen vaikuttavat dosentin akateemiset ansiot sekä muut ansiot, kuten yhteiskunnallinen näkyvyys ja se, miten hakija edustaa turkulaisia dosentteja.

Dosentti Mari Sandellin katsottiin yhdistyksen perustelujen mukaan omaavan vankat akateemiset ansiot, joiden lisäksi hän on eri tavoin tehnyt tiedettä ja tutkimustaan tutuksi myös laajalle yleisölle.

Sandell käy perustelujen mukaan esikuvaksi muille turkulaisille dosenteille ja tutkijoille niin itse tutkimustyön tekemisessä kuin oman tutkimustyönsä julki tuomisessa. Sandellia voidaan hyvin kuvata sanoilla "nykypäivän tarmokas dosentti".

– On valtavan mukavaa saada tunnustusta ja tulla huomatuksi itseään inspiroivien töiden vuoksi. Tuntuu tosi hyvältä. Kiitos kaikille minua vuosien varrella kannustaneille ja tukeneille ihmisille, kommentoi Sandell tunnustusta.

Mari Sandell on Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen varajohtaja sekä Aistit ja ruoka tiimin vetäjä. Hän on tehnyt makututkimusta tunnetuksi ja lisännyt yleistä kiinnostusta syömiskäyttäytymiseen. Sandell on kysytty puhuja ja aktiivinen yhteiskunnallinen keskustelija. Tutkijana Sandellille on ominaista kansainvälinen yhteistyö ja tieteenalat ylittävä tutkimusote.

Dosentti Mari Sandell nimitetään Turun Yliopistojen Dosenttiyhdistys ry:n Vuoden dosentiksi Akateemisen päivän juhlatilaisuuden yhteydessä maanantaina 20. maaliskuta.

Teksti Tilda Junko
Kuva: Hanna Oksanen