Martin Cloonanille Scholars at Risk - tunnustus työstä akateemisen vapauden edistämiseksi

19.01.2021

Turku Institute for Advanced Studies (TIAS) -tutkijakollegiumin johtajalle, professori Martin Cloonanille on myönnetty kansainvälisen Scholars at Risk -verkoston tunnustus hänen työstään tieteentekijöiden akateemisen vapauden suojelemiseksi ja edistämiseksi.

Kansainväliseen Scholars at Risk (SAR) -verkostoon kuuluu yli 460 korkeakoulua 35 eri maassa. Verkoston ja sen jäsenyliopistojen tavoitteena on suojella vainottuja tutkijoita sekä edistää tieteen ja tutkimuksen vapautta. Tätä työtä tehdään muun muassa kutsumalla vainon kohteeksi joutuneita tieteentekijöitä konferensseihin ja seminaareihin sekä tarjoamalla heille mahdollisuuksia määräaikaisiin tutkijavierailuihin. Tieteen vapauteen kohdistuvien uhkien tunnistamista ja tietoisuutta niistä verkosto lisää opiskelijoille ja tutkijoille suunnattujen seminaarien, luentojen ja kurssien avulla.

Suomeen perustettiin vuonna 2017 oma alajaosto, SAR Finland. Jaostoon kuuluu suomalaisten yliopistojen lisäksi muun muassa Suomen ylioppilaskuntien liitto ja Opetushallitus. Jaoston toimintaa koordinoidaan 2020–2021 Turun yliopistossa. Jaoston puheenjohtajana toimii Martin Cloonan ja sihteerinä kansainvälisten asioiden päällikkö Irinja Paakkanen.

– Olen iloinen tästä huomionosoituksesta. On kunnia olla kansainvälisten kollegoitteni apuna heidän pyrkimyksissään vapaaseen ja pelottomaan tutkimukseen. Otan kuitenkin tämän huomionosoituksen vastaan ennen kaikkea Turun yliopiston puolesta. Huomionosoitus on tunnustus siitä työstä, jota muun muassa professori Erkki Sutinen ja kansainvälisten asioiden päällikkö Irinja Paakkanen ovat tehneet SAR-verkoston työn vakiinnuttamiseksi Suomessa, Cloonan sanoo.

– Se, että Scholars at Risk -työskentely on sisällytetty Turun yliopiston vuosien 2021–2030 strategiaan, on tunnustus akateemisen vapauden tukemisen tärkeydestä Turun yliopistossa. Haluankin kiittää Scholars at Risk -verkoston ohella rehtori Jukka Kolaa hänen SAR-työskentelyä kohtaan osoittamastaan tuesta, Cloonan toteaa.

Martin Cloonan johtaa Turun ihmistieteiden kansainvälistä TIAS-tutkijakollegiumia, jonka tavoitteena on edistää poikkitieteellistä huippututkimusta. Ennen nykyistä tehtäväänsä Cloonan toimi populaarimusiikin professorina Glasgow’n yliopistossa Iso-Britanniassa. Cloonan on jo pitkään työskennellyt aktiivisesti tieteen vapauden edistämiseksi muun muassa Freemuse-järjestössä.

SAR Finland järjestää ensimmäisen kansallisen Scholars at Risk -päivän 10.6.2021 Turun yliopistossa.

> Lue lisää Scholars at Risk -verkostosta
> Lisätietoja SAR Finland -jaoston toiminnasta: martin.cloonan@utu,fi, irinja.paakkanen@utu.fi

Luotu 19.01.2021 | Muokattu 19.01.2021