Masennuslääkkeillä yhteys vaikeuksiin tunnistaa tunteita?

15.02.2018

Serotoniiniin vaikuttavat masennuslääkkeet ovat yleisimmin käytettyjä lääkkeitä masennuksen ja muiden psykiatristen häiriöiden hoidossa ja ne lievittävät tehokkaasti mielialaoireita monilla potilailla. Turun yliopiston FinnBrain-tutkimuksen aineistoja vertaamalla havaittiin, että masennuslääkkeiden käyttö oli yhteydessä tunteiden tunnistamisen vaikeuksiin.

​Jo aiemmissa kyselytutkimuksissa on huomattu, että merkittävä osa masennuslääkkeitä syövistä potilaista kokee lääkkeiden haittavaikutuksena tunteiden latistumista ja positiivisten tunteiden heikentymistä.

– Ilmiö tunnetaan englanniksi nimellä ”emotional blunting”. Ei kuitenkaan tiedetä, onko kyseessä todellinen lääkkeen haittavaikutus vai psykiatrisen ongelman aiheuttama oire, tohtorikoulutettava Jani Kajanoja kertoo.

Kajanoja kumppaneineen vertasi FinnBrain-aineistoista 57 masennuslääkkeen käyttäjää ja 441 verrokkia. Tutkijat kontrolloivat tutkittavien iän, sukupuolen, koulutuksen ja masennusoireiden vaikutuksen.

– Masennuslääkkeiden käyttäjät kokivat merkitsevästi enemmän vaikeuksia tunnistaa tunteitaan kuin verrokit. Koska kyseessä oli poikittainen tutkimus, emme voi sen perusteella päätellä, johtuuko tämä lääkkeen haittavaikutuksesta. On myös mahdollista, että ihmiset, joilla on enemmän vaikeuksia tunnistaa tunteitaan, saavat useammin lääkkeellistä hoitoa masennukseen, Kajanoja sanoo.

Tulevien kaksoissokkoutettujen tutkimusten olisi tärkeää arvioida masennuslääkkeiden vaikutus tunteiden käsittelyyn.

Kajanoja, J., Scheinin, N. M., Karukivi, M., Karlsson, L., & Karlsson, H. (2018). Is Antidepressant Use Associated With Difficulty Identifying Feelings? A Brief Report. Experimental and Clinical Psychopharmacology. ttp://dx.doi.org/10.1037/pha0000165

Turun yliopiston FinnBrain-syntymäkohorttitutkimuksessa selvitetään ympäristön ja perimän vaikutusta lapsen kehitykseen. Mukana on yli 4 000 lapsiperhettä, joita seurataan raskausajasta pitkälle aikuisuuteen.

HK

Luotu 15.02.2018 | Muokattu 15.02.2018