Matti Kaivosojalle Psykiatrian Tutkimussäätiön Mielenterveyspalkinto

14.08.2017

Psykiatrian Tutkimussäätiön Mielenterveyspalkinnon on tänä vuonna saanut Turun yliopistossa kliinisenä opettajan toimiva LT Matti Kaivosoja. Palkinto myönnetään vuosittain henkilölle, joka on toiminnallaan esimerkillisesti edistänyt mielenterveyteen kohdistuvaa tutkimusta ja kehittämistyötä. Mielenterveyden edistäminen ja häiriöiden ehkäisy kuuluvat palkinnon myöntämisperusteisiin.

​Matti Kaivosoja on lastenpsykiatri ja perheterapeutti, joka toimii Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä ylilääkärinä ja toimialuejohtajana sekä kliinisenä opettajana Turun yliopistossa. Hiljattain Kaivosoja valittiin asiantuntijaksi STM:n sivistys- ja sote-palveluiden yhdyspintoja sekä verkostojohtamisen malleja kartoittavaan selvityshenkilöryhmään.

Kaivosoja on vaikuttanut monissa kansallisissa kehittämishankkeissa. Hän on väestön mielenterveyteen ja sen kehittämiseen monin tavoin sitoutunut ja laajalti arvostettu toimija, jolle terveys- ja sosiaalitoimen integraatio on ollut luonteva näkökulma jo kauan ennen nykyistä sote-ohjelmaa. Lasten, nuorten ja perheiden mielenterveys ja muu tuki ovat olleet vahvasti hänen intresseissään.

Palkintoa myönnettäessä painotettiin erityisesti Kaivosojan pitkäaikaista ja laaja-alaista työtä väestön mielenterveyden edistämiseksi ja palvelujärjestelmän kehittämiseksi.

– Matti Kaivosojan tunnusmerkkinä on ollut ”kaikki mukaan” -periaate väestön mielenterveyden edistämisessä ja myös sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisessä. Ajattelultaan häntä voi pitää humaanina positiivisen mielenterveyden puolustajana, luonnehtii Psykiatrian Tutkimusseura tiedotteessaan.

Palkinto ojennettiin keskiviikkona 9.8.2017 HUS:n ja Helsingin Yliopiston Psykiatrian päivän yhteydessä.

>> Tiedote Psykiatrian Tutkimussäätiön sivuilla

TJ