Media ja journalismi 2030 – kutsu Tulevaisuusklinikkaan 4.4.2014, Helsinki

10.03.2014

 

 

​Tervetuloa Medeia-tutkimushankkeen
Tulevaisuusklinikkaan "Media ja journalismi 2030”

Perjantaina 4.4.2014 klo 12–16

 Rakennustietosäätiö, Voimatalo
Malminkatu 16 A, 8. krs, Kamppi, Helsinki

 

Mediayhteiskunta syvenee

Kutsumme sinut tutkimaan kanssamme median ja journalismin mahdollisia tulevaisuuksia – median ja journalismin heikkoja signaaleja, uusia yhteiskunnallisia tehtäviä ja lupaavia liiketoimintamalleja. Tulevaisuusklinikka on tulevaisuudentutkimuksen menetelmä, jossa luodataan yhteiskunnan kokonaisvaltaista muutosta ja työstetään pienryhmissä radikaaleja, nykyisyydestä merkittävästi poikkeavia tulevaisuuskuvia. Työskentelyn tulokset dokumentoidaan ja analysoidaan tutkimusraportiksi, joka lähetetään osallistuneille.

Tulevaisuusklinikka on osa Medeia-tutkimushanketta, joka toteutetaan Tulevaisuuden tutkimuskeskuksessa Viestintäalan tutkimussäätiön, Liikenne- ja viestintäministeriön, Rakennustietosäätiön ja TeliaSoneran rahoittamana vuosina 2013–2015.

Mukaan Tulevaisuusklinikkaan mahtuu ensimmäiset 25 ilmoittautunutta. Ilmoittautuminen 27.3. mennessä osoitteeseen: juho.ruotsalainen(a)utu.fi.
 
Tilaisuus on maksuton. Tarjolla on kahvia, virvokkeita ja kevyttä suolaista.
Kutsua voi levittää vapaasti. 
 
Tervetuloa mukaan!
 

 
Alla esitämme ajatusten virittämiseksi yhden mahdollisen kuvan median ja journalismin tulevaisuudesta. Lähetämme ilmoittautuneille ennakkoaineiston, jossa skenaarioaihio on laajennettu ja syvennetty tulevaisuustarinaksi.

"Vuoteen 2030 tultaessa mediasta on kasvanut kommunikaatiokudos, joka liittää yhteiskunnan eri toimijat – yritykset, organisaatiot, kansalaiset, valtiot – tiiviisti toisiinsa. Ilmaisesta, vapaasti liikkuvasta ja alati uudelleen yhdistyvästä informaatiosta on tullut vastaava yhteiskunnan perusta kuin sähkö oli teollisella ajalla. Niin poliittinen kuin taloudellinen toiminta nousee ensi sijassa yksilöistä ja heidän yhteenliittymistään.

Diginatiivi, verkossa syntynyt ja sen arvoihin ja toimintamalleihin kasvanut journalismi on muuttanut perustavasti journalistisia sisältöjä ja käytäntöjä. Massamedia on hajonnut pienten toimijoiden niche-medioiksi, ja toimittajat muodostavat yhteisöjä niin toistensa kuin kuluttaja-tuottajien kanssa. Natiivimainonta sekoittaa journalismin ja yritysviestinnän toisiinsa. Käsitys ”tiedosta” on muuttunut; yhden näkökulman sijaan korostetaan näkemysten mosaiikkista kirjoa.

Media on ennen kaikkea identiteettiteknologia ja itseaktualisoinnin väline. Ihmiset rakentavat elämänsä merkityksellisyyden ja mielekkyyden eri mediasisältöjen avulla. Mediaekosysteemin informaatiovirrat ovat taloudellisen tuotannon ”paikka” ja tärkein ”raaka-aine”. Internet kytkee työn ja vapaa-ajan erottamattomasti toisiinsa. Jokainen yritys on mediayritys, ja internet yksilöllisen oppimisen ja ammatillisen erikoistumisen väline. Yksilöllisen identiteetin kehittämisestä on tullut kaikkein perustavin ”työtaito”, mikä on syventänyt eriarvoistumista ja luonut uusia psykologisia patologioita.

Tieto- ja kommunikaatioteknologia on upotettu kaikkialle – niin ympäristöön kuin ihmisten kehoihin. Erilaiset ”lisätyn todellisuuden” sovellukset ja teknologiat ovat sulauttaneet mediaympäristöt erottamattomaksi osaksi fyysistä todellisuutta. Samalla teknologiayrityksistä ja erityisesti Piilaaksosta on kasvanut keskeisimpiä vallan keskittymiä, joilla on suora pääsy intiimiin elämänpiiriin."

Luotu 10.03.2014 | Muokattu 16.07.2021