Mediataidetapahtuma kokosi opiskelijoita, tutkijoita ja taiteilijoita yhteen

20.03.2014

Turun yliopiston mediatutkimuksen oppiaine järjesti 14.3. kaikille avoimen Loading Screen -mediataidetapahtuman, joka koostui vierailijaluennoista ja työpajoista. Tapahtuma oli jatkoa oppiaineessa alkuvuonna pidetylle Mediataiteen kytkennät - kurssille.

​Hollantilainen Rosa Menkman kertoi luennolla taiteestaan ja sen lähtökohdista sekä piti opiskelijoille työpajan, jossa he pääsivät kokeilemaan digitaalisen taiteen tekemistä.

​Puhujina ja työpajojen pitäjinä olivat muun muassa suosittu turkulainen mediataideryhmä IC-98, hollantilainen Google Glass -tietokonelasien testaaja Daphne Channa Horn, mediataiteen kuraattori Perttu Rastas sekä kirjailija, teatterin ja taiteen moniosaaja Mike Pohjola.

Osa tapahtumaa olivat mediataidekurssin opiskelijoille tarkoitetut työpajat. Mediatutkimuksen ja valokuvauksen opiskelija Maria Sandell osallistui hollantilaisen taiteilija ja tutkija Rosa Menkmanin vetämään työpajaan. Työpajassa opiskelijat saivat itse kokeilla digitaalisten aineistojen muokkaamista taiteeksi.

Sandell kertoo, että osallistujat saivat uusia näkökulmia ja työkaluja digitaalisen aineiston, esimerkiksi kuvien, ymmärtämiseen ja käsittelyyn.

– Menkman kertoi, että hänen taiteensa lähtökohta on, että säännöt on tehty rikottaviksi. Esimerkiksi tiedostoja voi avata ja tallentaa väärin, kuten avata digitaalisen kuvan äänitiedostona. Itse sain paljon aineksia sekä omaan taiteelliseen työskentelyyn että teoreettiseen pohdintaan, Sandell kuvailee.

Teksti: Maria Ojanen
Kuva: Joonas Salo