Medisiina D -uudisrakennuksen peruskivi muurattiin

10.05.2016

Medisiina D -rakennuksen peruskivi muurattiin maanantaina 9.5.2016 Kupittaalla Medisiina A-C:n kyljessä. Uudet opetus-, tutkimus- ja diagnostiikkatilat tehdään Turun yliopistolle, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille (VSSHP), Turun ammattikorkeakoululle sekä Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselle (THL).

​Medisiina D:n peruskiveen muurattiin aikakapseli, johon laitettiin päivän Turun Sanomat, kolikoita, tilaisuuden kutsukirje, Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n esite, Medisiina D:n pääpiirustukset ja peruskirja sekä DNA-näytte, eli rasiaan paketoitu hius.

Tilaisuuden avasi sisäministeri Petteri Orpo, joka juhlapuheessaan korosti Medisiina D:n vahvistavan entisestään Turun asemaa lääketieteen keskittymänä.

– Bioala on Varsinais-Suomen elinkeinoelämän kehittämisen osalta avainasemassa ja Medisiina D:n rakentaminen on luontevaa jatkumoa tälle, Orpo totesi.

Medisiina D:n rakennustyöt käynnistyivät syksyllä 2015 ja uudisrakennus otetaan käyttöön touko–kesäkuussa 2018. Rehtori Kalervo Väänänen korosti puheenvuorossaan, että yhteistyössä toteutettava rakennus tarjoaa mahdollisuuden moniin synergisiin ratkaisuihin.

– Tulevaisuudessa esimerkiksi molekyylibiologian ja genetiikan tutkimus on saatava lähelle hoitotyötä. Uusissa tiloissa eri toimijat kohtaavat toisensa päivittäin, Väänänen huomautti.

Tilaisuudessa puhuivat myös Turun apulaiskaupunginjohtajan Jarkko Virtanen, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtaja Samuli Saarni, NCC Rakennus Oy:n toimitusjohtaja Harri Savolainen ja Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n toimitusjohtaja Mauno Sievänen.

Juhlatilaisuudessa peruskiveä muurattiin yhteensä 18 muuraajan voimin, kolmessa eri muurausryhmässä.

Petteri Orpo painotti juhlapuheessaan myös sote-uudistuksen merkitystä. ”Suomen sote-mallissa erityistä tulee olemaan moniammatillisuus,” ministeri totesi.

Teksti: Jenni Valta
Kuvat: Hanna Oksanen