Medix-palkinnot eturauhassyövän ja lasten sydänlihassairauksien geneettiselle tutkimukselle

23.09.2019

Minervasäätiön Medix-palkinto on tänä vuonna myönnetty kahdelle tutkimusryhmälle. Professori Gong-Hong Wein tutkimustyhmä Oulun yliopistosta palkittiin aggressiivisen eturauhassyövän geneettisen syntymekanismin selvittämisestä. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Turun yliopiston lääketieteellisen genetiikan professori Johanna Schleutkerin tutkimusryhmän kanssa.  Akatemiaprofessori Anu Wartiovaaran tutkimusryhmä Helsingin yliopistosta yhteistyössä Tiina Ojalan vetämän Helsingin Lastensairaalan lastenkardiologiryhmän kanssa palkittiin lasten vaikeiden sydänlihassairauksien geenitaustan selvittämisestä. Kumpikin palkinto on suuruudeltaan 20 000 euroa.

Minervasäätiön Medix-palkinto on merkittävä vuosittainen tunnustus kansainvälisesti korkeatasoiselle suomalaiselle lääketieteelliselle tutkimukselle. Minervasäätiö täyttää tänä vuonna 50 vuotta, minkä kunniaksi palkintoja myönnettiin tänä vuonna kaksi normaalin yhden sijasta. Palkintojen kategoriat olivat biolääketieteellinen perustutkimus ja kliinisen lääketieteen tutkimus.

Wein tutkimusryhmän palkinto myönnettiin kategoriassa biolääketieteen perustutkimus. Ryhmä on löytänyt uuden molekyylitason mekanismin, jonka vuoksi tietyt miehet ovat muita alttiimpia sairastumaan eturauhassyövän aggressiiviseen muotoon. Tutkimus avaa mahdollisuuksia aggressiivisen eturauhassyövän riskin arviointiin ja kliinisiin hoitoihin.

Wartiovaaran tutkimusryhmä sai palkinnon kategoriassa kliinisen lääketieteen tutkimus. Ryhmä on selvittänyt pienten lasten vaikeiden sydänlihassairauksien geneettisiä syitä. Tutkimuksen tuloksia voidaan merkittävästi hyödyntää potilaita koskevien hoitopäätösten tekemisessä ja hoitojen kehittämisessä.

Medix-palkinnon jakaa Helsingin yliopisto ja se myönnettiin nyt 32. kerran. Palkintosumman yliopistolle lahjoittaa Minervasäätiö. Säätiö pitää yllä tieteellistä tutkimuslaitosta Helsingin Biomedicumissa.

Palkinto myönnetään vuosittain erinomaisesta suomalaisesta tieteellisestä tutkimuksesta, joka on julkaistu yhdessä artikkelissa edellisen vuoden aikana. Tutkimuksen tulee olla biolääketieteen tai kliinisen lääketieteen alalta ja suoritettu kokonaan tai oleellisilta osiltaan Suomessa. Palkinnon saajan valitsee Helsingin, Turun, Tampereen, Itä-Suomen ja Oulun yliopistojen edustajista koostuva paneeli, joka nimetään aina kolmeksi vuodeksi kerrallaan.

Luotu 23.09.2019 | Muokattu 23.09.2019