Merenkulun teemapalkinto Thomas Franckille

10.03.2015

​Merenkulun teemapalkinto 2015 on myönnetty Boren pitkäaikaiselle toimitusjohtajalle Thomas Franckille. Pitkän uran merenkulun parissa tehnyt Thomas Franck on toiminnallaan parantanut merenkulun toimintaedellytyksiä ja erityisesti kehittänyt yhteistyötä.

Oli pitkälti Thomas Franckin ansiota, että vuonna 2008 maamme kolme varustamoyhdistystä – Suomen Varustamoyhdistys, Ålands Redarförening sekä Rahtialusyhdistys – yhdistyivät Suomen Varustamoiksi. Hän toimi tuolloin Suomen Varustamoyhdistyksen ja Rahtialusyhdistyksen hallituksessa. Yhdistymiseen johtanut työ kesti pitkään, vuosikymmenen verran.

Yhdistymisestä on seurannut, että maamme varustamoelinkeino on pystynyt vahvistamaan läsnäoloaan kansainvälisissä katto-organisaatioissa ja saanut näin vahvemman aseman kansallisessa merenkulkupolitiikassa, kun Suomen kantaa valmistellaan EU-, IMO- ja ILO-koordinaatiotyöskentelyyn.

Franck on ennen Boren toimitusjohtajan toimea työskennellyt mm. Rettig-konsernissa, Nesteellä, Borealiksessa ja Fortumissa. Hän jäi päätoimestaan eläkkeelle vuonna 2013. Franck on edelleen aktiivisesti mukana vaikuttamassa merenkulkuasioihin. Hän on Varustamosäätiön ja Merenkulun säätiön hallituksen jäsen. Lisäksi hän toimii Alandia Bolagenin hallituksessa pienvarustamoiden edustajana.

Merenkulun teemapäivä järjestettiin nyt 30. kerran

Merenkulun teemapalkinto luovutetaan vuosittain Merenkulkualan teemapäivän yhteydessä. Palkinnolla halutaan huomioida sellainen henkilö tai taho, joka on parantanut merenkulun toimintaedellytyksiä, lisännyt merenkulun arvostusta, kehittänyt yhteistyötä ja/tai lisännyt ulkoista näkyvyyttä. 30. teemapäivä järjestettiin tiistaina 10.3. m/s Silja Serenadella Helsingissä.

Palkinnon myöntämisestä päättävät Viking Line Abp, Tallink Silja Oy, Suomen Varustamot ry – Rederierna i Finland rf, Suomen Merimies-Unioni SMU ry – Finlands Sjömans-Union FSU rf, Suomen Laivanpäällystöliitto – Finlands Skeppsbefälsförbund ry, Suomen Konepäällystöliitto – Finlands Maskinsbefälsförbund ry ja Turun yliopiston Brahea-keskuksen Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus.

JM

Luotu 10.03.2015 | Muokattu 30.07.2021