Meriopas.fi on merellä liikkujan uusi kartta

08.02.2019

Onko venematkan varrella kiinnostavia vierailukohteita? Missä ovat lähimmät vierasvenesatamat? Millaisessa säässä tänään purjehditaan? Onkohan mökkirannan lähellä havaittu sinilevää? Muun muassa näihin kysymyksiin vastaa uusi verkkopalvelu meriopas.fi.

Meriopas.fi on uusi merellä liikkujan kartta, ja se on tarkoitettu niin veneilijöille, mökkiläisille kuin rannalla liikkujillekin. Palvelu tarjoaa useiden suomalaisten organisaatioiden tuottamaa tietoa muun muassa säästä ja meriolosuhteista, erilaisista rajoitusalueista, vierasvenesatamista, levätilanteesta ja vierailukohteista. Tarjolla on myös valokuvia, satelliittikuvia ja paljon muuta kiinnostavaa tietoa merellä liikkuville.

Selainpohjainen Meriopas.fi toimii myös mobiililaitteilla. Palvelu julkaistaan kolmella kielellä: suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Meriopas on ensimmäinen osa Suomessa tuotetun merellisen tiedon saatavuutta helpottavaa Meritietoportaali-hanketta. Turun yliopiston Brahea-keskuksen Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus (MKK) on mukana partnerina hankkeessa.

Suomalainen meritieto kootaan yhteen

Meritietoportaali-hankkeen tavoitteena on luoda eri merialan toimijoiden tiedot ja aineistot yhdistävä kansallinen palvelu, joka parantaa meritiedon ja -aineistojen löydettävyyttä ja käytettävyyttä. Kokonaisuudessaan meritietoportaalin verkkosivusto ja aineistojen latauspalvelu julkaistaan osoitteessa itämeri.fi loppusyksystä 2019.

Portaalin kautta eri käyttäjäryhmät saavat tarvitsemansa meritiedon käyttöönsä nykyistä helpommin. Hanke panostaa erityisesti visuaaliseen selkeyteen, hakupolkujen ja käyttöliittymien toimivuuteen sekä aineistojen ladattavuuteen.

Valmistuttuaan portaali palvelee useita käyttäjäryhmiä, kuten päättäjiä, opettajia, merellä liikkujia, tutkijoita, toimittajia, opiskelijoita, yrityksiä ja viranomaisia. Se tulee tarjoamaan muun muassa reaaliaikaista meritietoa, karttoja, ladattavia tutkimusaineistoja, tietoa meren tilasta ja opetusmateriaaleja. Portaalia kehitetään tiiviissä vuorovaikutuksessa eri käyttäjäryhmien kanssa.

Meritietoportaalin toteuttavat Suomen ympäristökeskus, Ilmatieteen laitos, Luonnonvarakeskus, Metsähallitus, Geologian tutkimuskeskus, Traficom, Museovirasto, Turun yliopiston Brahea-keskus, rannikkomaakuntien liitot ja Ahvenanmaan maakuntahallitus. Portaalin rahoittaa Euroopan meri- ja kalatalousrahasto (EMKR). Meriopas.fi-palvelun on kehittänyt Fleetrange Oy. Meriopasta esitellään 8.–17.2.2019 Helsingin venemessuilla.

Luotu 08.02.2019 | Muokattu 10.06.2019