Miltä näyttää geoenergian tulevaisuus Suomessa? Lue myös Futuurista 2/2018, miten ensimmäinen valtakunnallinen koulujen Tulevaisuuspäivä otettiin vastaan ympäri Suomea.

30.05.2018

Ville Lauttamäki tarkasteli tulevaisuudentutkimuksen alaan kuuluvassa väitöstutkimuksessaan maa- ja kalliolämmön eli geoenergian toteutunutta hyödyntämiskehitystä sekä tämän energiamuodon tulevaisuutta Suomessa.

– Geoenergia on yksi suosiotaan kasvattaneista hajautetun energiantuotannon muodoista ja kypsänä teknologiana sen hyödyntäminen jatkunee tulevaisuudessakin, joskin uusissa pientaloissa muut lämpöpumpputyypit tulevat
tulevaisuudessa kasvattamaan osuuttaan geoenergian osuuden kustannuksella. Potentiaalia geoenergian käytön lisäämiseen on etenkin suurissa kiinteistöissä, joissa on lämmityksen ohella myös jäähdytystarvetta, Lauttamäki sanoo.

Lue lisää geoenergiasta sekä muista ajankohtaisista teemoistamme uusimmasta Futuurista 2/2018.

Tässä numerossa:

• Koulujen Tulevaisuuspäivä (18.4.2018) johdatteli oppilaita ja opettajia tulevaisuuslukutaidon äärelle

• KTM Ville Lauttamäen väitös tulevaisuudentutkimuksesta 1.6.2018 Turun kauppakorkeakoululla: Geoenergia kiinteistöjen lämmitysratkaisujen markkinoilla Suomessa energiakriisien ajoista 2030-luvulle.

• Esittelyssä kolme kansainvälisissä lehdissä julkaistua artikkelia:
    • Miten sinä kuvaisit yksityisyyttä tulevaisuudessa?
    • Sähkön varastoinnissa on sähkömarkkinoiden tulevaisuus Suomessa
    • Yllätyksiin täytyy tottua – energiajärjestelmän murroksen seurauksia energiaturvallisuudelle