Mitä kaikkea löytyy kulttuuriaineistojen työasemalta?

23.10.2019

Tiesitkö, että vapaakappaleisiin kuuluu myös digitoituja historiallisia sanoma- ja aikakauslehtiä, radio- ja tv-kanavien ohjelmia ja suomalaisia verkkosivuja?  Elektroniset vapaakappaleet ovat verkossa julkaistua suomalaista aineistoa, jonka julkaisija on luovuttanut Kansalliskirjastolle pysyvästi säilytettäväksi. Kulttuuriaineistojen työasemalla on mahdollista lukea niitä aineistoja, jotka eivät ole verkossa vapaasti saatavilla.

Turun yliopiston kirjastossa on tällä hetkellä kaksi kulttuuriaineistojen työasemaa, joiden aineistoja voi käyttää lukien, katsellen ja kuunnellen. Ne sijaitsevat Feeniks-kirjastossa ja Teutorissa ja ovat varattavissa käyttöön outlook-kalenterin kautta tai ottamalla yhteyttä kirjastoon.

Työasemissa ei ole Internet-yhteyttä, USB-väylää eikä DVD-asemaa, mutta aineistoa voi kuvata suoraan näyttöruudulta. Verkkosivuja, elektronisia kirjoja ja digitoituja lehtiä voi tulostaa.

Kansalliskirjaston digitoimat aineistot

Kansalliskirjaston digitoimat historialliset sanoma- ja aikakauslehdet ovat avoimessa verkkokäytössä ajalta 1771 - 1929. Vapaasti verkossa katsottavissa on myös tekijänoikeudesta vapaita kirjoja, karttoja, nuotteja ja pienpainatteita.

Kansalliskirjaston digitoimat tekijänoikeuden alaiset sanoma- ja aikakauslehdet vuodesta 1930 ovat käytettävissä vain työasemilla. Viimeinen digitointivuosi vaihtelee, tällä hetkellä useimmat lehdet ovat saatavilla 1940-luvun puoliväliin asti. Osoitteesta http://www.digi.kansalliskirjasto.fi voi tarkistaa jokaisen lehden saatavuustilanteen.

RTVA

Radio- ja tv-arkiston (RTVA) Ritva-tietokantaan tallennetaan keskeisten radio- ja tv-kanavien ohjelmavirta kokonaisuudessaan sekä näytteitä muilta noin 100 kanavalta. Digitaalista aineistoa on tallennettu vuoden 2009 alusta lähtien.

Yleisradion tuottamat televisio-ohjelmat vuoden 1957 alusta asti ovat omana kokoelmanaan. Kokoelma sisältää yli 140 000 tv-ohjelmaa. Ohjelmia voi hakea pikahaun kautta tai esim. rajaamalla aineistoa tarkennetun haun avulla. Tarvittaessa on mahdollista saada tutkijatunnus, jolloin voi tehdä muistiinpanoja ja kirjanmerkkejä RTVA:n sisäiselle työpöydälle tulevia käyttökertoja varten.

Verkkoarkisto

Verkkoarkistoon on tallennettu edustavasti ja monipuolisesti verkon sisältöä vuodesta 2006, se ei siis ole täydellinen tallenne menneestä internetistä. Verkkoarkisto karttuu Suomi-keräyksin, teema- ja uutiskeräyksin. Uutissisältöjä on tallennettu säännöllisemmin vuodesta 2009 alkaen, vuodesta 2011 jatkuvasti päivittyvät sanomalehtien verkkosivustot on tallennettu pääsääntöisesti päivittäin. Vuodesta 2015 uutissisältöjä on tallennettu myös maksumuurin takaa, näiden sisältöjen tallentaminen laajenee koko ajan. Verkkoarkistoon on kerätty yli 400 eri lehden verkkosivuja.

Suomi-keräyksessä tallennetaan vuosittain verkkosisältöä .fi- ja .ax-domaineilta sekä vuodesta 2015 alkaen muita domaineja kielentunnistustyökalun avulla.
Teemakeräyksissä keskitytään erilaisiin aiheisiin ja tapahtumiin liittyviin sisältöihin, jotka usein jäävät Suomi-keräyksen ulkopuolelle. Teemakeräyksissä tallennettavaa aineistoa pyritään kartoittamaan yhteistyössä tutkijoiden, asiantuntijoiden ja laajemminkin yleisön kanssa, jotta tallennettaisiin mahdollisimman monipuolinen aineisto ko. aiheeseen liittyen.

Verkkoarkiston hakemisto on vapaasti käytettävissä internetissä, mutta verkkokeräysten kokoteksteihin pääsee ainoastaan vapaakappaletyöasemilla.

Luotu 23.10.2019 | Muokattu 23.10.2019