Mitä olet aina halunnut tietää - lähetä kysymyksesi Science Battlen tutkijajoukkueiden ratkaistavaksi

14.06.2022

Turun yliopiston luoma tutkijoiden taisto, Science Battle, palaa jälleen. Nyt visaisia kysymyksiä ovat ratkaisemassa EC2U-allianssin yliopistoista Portugalin Coimbran, Romanian Iasin, Saksan Jenan sekä Espanjan Salamancan joukkueet. Sinulla on mahdollisuus lähettää joukkueille visainen kysymyksesi pohdittavaksi.

Science Battle on leikkimielinen tiedekilpailu, jossa joukko eri tieteenalojen tutkijoita suljetaan kuutioon ratkomaan yleisön lähettämiä kysymyksiä. Aiempina vuosina on muun muassa pohdittu sitä, kuinka kauan ahvenelta kestäisi uida maapallon ympäri, miksi ihminen on itsekäs ja mikä on ratkaisevin tekijä syövän torjunnassa.

Science Battle on Turun yliopiston luoma tutkijoiden taisto, jossa alunperin kilpailivat Turun ja Åbo Akademin sekajoukkueet. Viime vuonna kisaamaan kutsuttiin Turun yliopiston kanssa eurooppalaisten yliopistojen EC2U-allianssi muodostavista yliopistoista Ranskan Poitiers ja Italian Pavia. Voiton nappasi Pavian yliopiston joukkue. Koronasäädösten vuoksi kukin joukkue pysyi omassa kaupungissaan ja kisaa käytiin nettilähetyksessä.

Nyt Pavialle etsitään kilpakumppania ensi vuonna käytävään EC2U-finaaliin. Kilpailemassa ovat Coimbran, Iasin, Jenan ja Salamancan yliopistojen joukkueet.  Kilpailu lähetetään suorana zoomlähetyksenä netissä. Jos koronatilanne sallii, yleisö pääsee seuraamaan kilpailua myös eri kampuksilla paikan päälle.

Science Battle käydään perjantaina 30.9. kello 16.00–19.00 Suomen aikaa. Kuusihenkiset joukkueet saavat ratkaistavakseen yleisön lähettämiä kysymyksiä.  Mitä sinä olet aina halunnut tietää?

>> Lähetä kysymyksesi 27.6. mennessä osoitteeseen ec2u@utu.fi

Katso viime vuoden kilpailu