MNEmerge-hanke selvittää, voivatko monikansalliset yritykset poistaa köyhyyttä

07.02.2014

Kehittyvien maiden paikallisen väestön kouluttaminen auttamaan itse itseään olisi ulkomaista apua tehokkaampi keino poistaa maailmanlaajuista köyhyyttä. Tässä monikansalliset yritykset voisivat olla avuksi, sillä yrityksillä on hallussaan rahaa, tietoa ja innovaatioita, joita hyödyntämällä kehittyvien maiden hallitukset ja kansalaiset voisivat parantaa elinolosuhteitaan. MNEmerge-hankkeessa tutkitaan, kuinka monikansalliset yritykset toimivat kehittyvissä maissa, miten yritykset hyötyvät toiminnastaan siellä sekä kuinka yhteistyötä yritysten ja päätöksentekijöiden välillä voitaisiin vahvistaa.

​Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Pan-Eurooppa Instituutti on mukana kansainvälisessä MNEmerge (A Framework Model on MNE's Impact on Global Development Challenges in Emerging Markets) -tutkimushankkeessa. EU:n seitsemännen puiteohjelman rahoittamaa hanketta koordinoi Lappeenrannan teknillinen yliopisto ja mukana on useita kansainvälisiä huippuyliopistoja: Oxfordin yliopisto, Lontoon King’s College ja Brunel Iso-Britanniasta sekä Hollannissa toimiva YK:n yliopisto. Hankkeen muut yhteistyökumppanit ovat Council for Scientific and Industrial Research Ghanasta, INESC P&D Brasiliasta sekä Public Health Foundation Intiasta. Kolmivuotisen (2014–2016) hankkeen kokonaisbudjetti on 2,6 miljoonaa euroa.

MNEmerge-hankkeessa monikansallisten yritysten toimintaa peilataan YK:n vuosituhattavoitteita vasten, jotka ovat koko maailman yhteisiä kehitystavoitteita. Hankkeessa tehdään kenttätutkimusta kolmessa maassa, Brasiliassa, Ghanassa ja Intiassa. Brasiliassa tavoitteena on selvittää, kuinka harvaan asutut maaseutualueet voitaisiin sähköistää kustannustehokkaasti. Brasiliassa osavaltioiden sähköverkot ovat eurooppalaisten yhtiöiden hallussa ja yhtiöt on velvoitettu maanlaajuiseen sähköistämiseen. Ghanassa arvioidaan siellä toimivien kiinalaisten suuryritysten myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia maan kehitykseen. Intiassa puolestaan tutkitaan, kuinka maalaisyhteisöjen sanitaatiota ja hygieniaa voitaisiin kehittää, jotta ihmisten terveys ja työkyky paranisi. Maahan on jo rakennettu paikallisia vesi- ja viemärijärjestelmiä hollantilaisten yritysten toimesta.
Luotu 07.02.2014 | Muokattu 16.07.2021