Munasarjasyövän tutkimukseen miljoonarahoitus

09.12.2015

Turun yliopiston ja Tyksin tutkijat ovat mukana kuuden miljoonan euron rahoituksen saaneessa Hercules-hankkeessa, jossa tutkitaan munasarjasyövän yleisintä ja vaikeahoitoisinta alatyyppiä. Hanke on saanut kuuden miljoonan euron rahoituksen EU:n Horisontti 2020 -ohjelmasta.

​Helsingin yliopiston koordinoimassa Hercules-hankkeessa tutkitaan munasarjasyövän yleisintä ja vaikeahoitoisinta alatyyppiä, huonosti erilaistunutta seroosia syöpää. Tämän syöpäkasvaimen ominaispiirteisiin kuuluu valtava perimän muutosten monimuotoisuus, minkä vuoksi on vaikea löytää lääkkeitä, jotka tehoaisivat kaikkiin kasvaimen soluihin ja joille solut eivät kehittäisi hoidon aikana vastustuskykyä.

– Nykyhoidoilla yli puolella tätä syöpää sairastavista potilaista sairaus uusiutuu, vaikka ensivaste hoidoille olisikin hyvä. Pelkästään Euroopassa yli 40 000 naista menehtyy vuosittain tähän tautiin, kertoo projektin koordinaattori, professori Sampsa Hautaniemi Helsingin yliopistosta.

Turun yliopistosta hankkeeseen osallistuu biolääketieteen laitoksen patologian yksiköstä professori Olli Carpénin tutkimusryhmä ja Tyksistä Naistenklinikan gynekologisen onkologian tutkimusryhmä, jota johtaa professori Seija Grénman. Turun yliopiston ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin osuus hankkeen kuuden miljoonan kokonaisbudjetista on 1,3 miljoonaa euroa.

Potilasrekrytointi, näytteiden käsittely ja diagnostiikan kehittäminen tehdään Turussa

Hankkeessa selvitetään ennennäkemättömällä tarkkuudella, minkälaisista soluista syöpäkasvaimet koostuvat, miten ne vastaavat hoitoon ja mitkä ominaisuudet tekevät syövästä hoidolle vastustuskykyisen.

Tutkimuksessa käytetään potilasnäytteitä, jotka kerätään Tyksissä hoidettavilta munasarjasyöpää sairastavilta potilailta, jotka ovat antaneet suostumuksensa tutkimukseen osallistumiseen. Naistenklinikka vastaa tutkimusprojektin kaikissa vaiheissa tarvittavasta lääketieteellisestä osaamisesta ja kokemuksesta.

Patologian yksikkö käsittelee leikkausten yhteydessä systemaattisesti kerätyt näytteet: kasvaimista erotellaan yksittäiset syöpäsolut analyyseja varten. Patologian yksikön vastuulla on myös sopivien lääkeyhdistelmien valintaa tukevan diagnostiikan kehittäminen ja testaaminen käyttäen kudosmateriaalia ja laboratoriossa viljeltyjä kasvainsoluja.

‒ Näin merkittävä EU-rahoitus on osoitus turkulaistutkijoiden kansainvälisestä verkostoitumisesta sekä kliinisen ja niveltävän lääketieteellisen tutkimuksen tasosta, sanoo professori Olli Carpén.

‒ Hankkeen avulla on mahdollista entisestään kehittää munasarjasyövän diagnostiikkaa ja hoitoa Tyksin erityisvastuualueella, iloitsee professori Seija Grénman.

Helsingin yliopiston, Turun yliopiston ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin lisäksi Hercules-hankkeessa ovat mukana Triesten yliopisto (Italia), Istituto Superiore di Sanita (Italia), Karoliininen instituutti (Ruotsi), Institute Pasteur (Ranska) ja Ab Analitica SRL (Italia).

www.project-hercules.eu

Luotu 09.12.2015 | Muokattu 09.12.2015