Musiikkitieteen tutkija Sini Monoselle Suomen Taideyhdistyksen kirjallisuuspalkinto

19.12.2016

Väitöskirjaa Turun yliopiston musiikkitieteen oppiaineeseen tekevä tutkija, kriitikko Sini Mononen on saanut Suomen Taideyhdistyksen 10 000 euron kirjallisuuspalkinnon.

​Kirjallisuuspalkinto myönnettiin kuvataidearvostelija Sini Monoselle esseestä kirjaan Sulaminen – Att smälta – To Melt (Poesia, 2016).  Kirja on Monosen ja mediataiteilija Minna Långströmin yhteisteos.

Palkinnon perusteluissa todetaan, että Sini Monosella (s. 1981) on kyky pohtia taideteoksia esimerkillisellä tavalla. Monosen kirjoittajan tunnusmerkkinä on kyky tarkastella teoksia kielellä, joka on kaikkien ymmärrettävissä niin kokijana kuin tutkijanakin. Sini Mononen uskaltaa kertoa omista tuntemuksistaan ja päätelmistään, mikä herättää lukijan omat tunteet ja ajatukset.

Kirja Sulaminen on Sini Monosen syvä analyysi ja tulkinta Minna Långströmin samannimisen videoteoksen kuvallisista ja äänellisistä ajatuksista. Suomen Taideyhdistys toteaa, että nuori arvostelija kirjoittaa liikkuvasta kuvasta ja äänestä intohimoisesti.

– Mononen toimii kriitikon parhailla ominaisuuksilla kirjoittajana jättäen tilaa myös katsojan tulkinnoille. Sulaminen osoittaa, kuinka kriitikon teksti nivoutuu taiteilijan teokseen luonnollisella tavalla, palkintoperusteluissa todetaan.

Sini Mononen on paitsi kriitikko, myös musiikkitieteen tohtorikoulutettava, joka valmistelee väitöskirjaa vainoamisen kokemuksen äänellisistä ja musiikillisista esityksistä elokuvassa.

>> Suomen Taideyhdistyksen palkinnot ja apurahat 2016

JM