Musiikkitieteilijät avaavat näkökulmia seksuaalivähemmistöjen musiikillisiin maailmoihin

04.07.2019

Mitä tapahtuu, kun musiikkitieteilijät yhdistelevät tieteenalansa näkökulmia, queer-teoriaa ja tilan kulttuurista tutkimusta? Tuloksia voi lukea Radical Musicology -verkkojulkaisun tuoreesta erikoisnumerosta ”Queer Sounds and Spaces”. Pääosin turkulaisvoimin toimitettu julkaisu tuottaa uutta tietoa seksuaalivähemmistöjen musiikillisista maailmoista ja tilallisuuden kokemuksista.

– Musiikkitiede on kasvamassa yhdeksi dynaamisimmaksi kulttuurin ja taiteen tutkimuksen kentäksi ja halusimme tälle kentälle uusia avauksia. Julkaisumme tuottaa uutta, tärkeää tietoa seksuaalivähemmistöjen soivista maailmoista ja tilallisuuksista, musiikkitieteen ma. yliopisto-opettaja ja yksi numeron toimittajista Anna-Elena Pääkkölä kertoo.

Queer-teoriaa hyödynnetään nykyään poikkitieteellisesti ja monipuolisesti.

– Jotkut väittävät jopa sitä käytettävän liikaa, niin että queer-teoria on unohtamassa juurensa. Toisaalla puhutaan, ettei queer-teorian vapauttavaa ja voimauttavaa voimaa hyödynnetä tarpeeksi myös muiden vähemmistöryhmien aseman tarkastelussa, Pääkkölä sanoo.

Kahtiajako ei päde tässä julkaisussa.

– Tutkijat tarkastelevat queer-teorian avulla HLBT-yhteisöjen maailmoja ja niiden oikeuksia musiikissa ja yhteiskunnassa. Sen lisäksi queer-kuuntelun tapoja laajennetaan uusille urille, kuten masokismin ja transvestisismin kuunteluun. Näistä aloista julkaisu tuottaakin uraauurtavaa uutta tietoa, Pääkkölä kertoo.

Queer-kuuntelun kautta tuotetaan uutta tietoa siitä, kuinka erilaisia vähemmistöjä kuvataan ja millaisia tiloja heille annetaan yhteisöissä.

– Se, miten näitä vähemmistöjä kohdellaan yhteiskunnassa, riippuu paljolti siitä, kuinka paljon ja millaisia äänellisiä tiloja heille annetaan. Siksi musiikkitiede voi osallistua myös aktivistiseen yhteiskunnalliseen keskusteluun, musiikkitieteen professori John Richardson sanoo.

Radical Musicology -verkkolehden erikoisnumeron ”Queer Sounds and Spaces” ovat toimittaneet musiikkitieteen ma. yliopisto-opettaja Anna-Elena Pääkkölä, professori John Richardson ja tutkija Freya Jarman Liverpoolin yliopistosta.

> Julkaisu on luettavissa vapaasti verkossa

Luotu 04.07.2019 | Muokattu 04.07.2019