Nanohuokoinen pii edistää uusien lääkeaineiden kohdennettavuutta

12.11.2014

Turun yliopiston järjestämä kahdeksas vuosittainen MatSurf-seminaari keräsi koolle materiaalitieteen asiantuntijoita eri tiedekunnista ja yliopistoista. Seminaarin avausluennolla Helsingin yliopiston farmaseuttisen kemian ja teknologian osaston tutkija Helder A. Santos avasi tutkimustaan nanokomposiiteista rakentuvista mikrofluidistiikkaan pohjautuvista lääkkeenantosovelluksista.

​Helder A. Santos havainnollisti hankalaa aihettaan erilaisilla visuaalisilla apukeinoilla.

​– Monilla uusilla lääkeaineilla on huono hyötysuhde. Huono liukoisuus on yksi uusien lääkeaineiden yleisimmistä ongelmista. Ne liukenevat liian hitaasti tai väärässä paikassa.

Hoidon tehokkuuden edistämiseksi lääketieteessä pyritään jatkuvasti kehittämään parempia lääkkeenannostelutekniikoita.

Nanoteknologinen välineistö mahdollistaa tehokkaampien annostelutapojen kehittämisen.

– Tutkimuksessani nanohuokoinen pii toimii lääkemolekyylien monimutkaisena kantosysteeminä. Tavoitteena on, että lääkeaineiden teho pystytään kohdistamaan haluttuun paikkaan ja takaamaan niiden oikea-aikainen liukeneminen.

Huokoinen pii pystyy sitouttamaan useita erilaisia lääkemolekyylejä, jotka voidaan kohdentaa tarkasti tiettyyn kudokseen. Huokoisen piin mahdollistama lääkeaineiden kohdennettavuus on erityisen merkittävää syöpä-, diabetes-, ja kardiovaskulaaristen tautien hoidossa. Santosin työryhmä toimiikin tiiviissä yhteistyössä alan tutkijoiden kanssa.

Mikrofluidinen tekniikka auttaa annostelussa

Nanohuokoisen piin ongelma on helposti liukenevat lääkeaineet.

– Tämän ongelman olemme pyrkineet ratkaisemaan mikrofluidistiikan avulla.

Mikrofluidistiikalla tarkoitetaan mikroskooppisten nestevirtausten hallintaa. Sen avulla Santos tutkijoineen on voinut rakentaa kapsuloiduista huokoisista piimateriaaleista ja polymeerisesta matriisista koostuvan monivaiheisen annostelutekniikan, joka ehkäisee helposti liukenevien lääkeaineiden ennenaikaista vapautumista elimistössä.

– Emulsiopisaran kapsulointi on rakennettu niin, että se hajoaa tietyssä pH-arvossa, mikä entisestään lisää lääkeaineen kohdennettavuutta.

Heikki Kettunen

Luotu 12.11.2014 | Muokattu 27.07.2021