Nanosatelliitteja, nestemäistä typpeä ja huokoista piitä – Fysiikan päivä keräsi väkeä yliopistonmäelle

18.10.2017

Fysiikan päivän yleisö pääsi kuulemaan esityksiä suomalaisesta avaruusosaamisesta, kvanttiteknologioista ja tuoreesta Nobel-palkinnon voittaneesta tutkimuksesta. Quantumissa nähtiin myös Turun yliopiston fysiikan laboratorioiden havaintoesityksiä.

​Yliopistonmäelle saapui tiistaina 17.10. sankoin joukoin opiskelijoita ja tutkijoita seuraamaan vuotuista Fysiikan päivää.

​Fysiikan ja tähtitieteen laitos järjesti tiistaina 17.10. vuosittaisen Fysiikan päivän Turun yliopistolla. Yleisölle avoimessa tilaisuudessa kuultiin fysiikan ja tähtitieteen professorin Rami Vainion luento Aalto-nanosatelliiteista ja suomalaisesta avaruuden valloituksesta sekä teoreettisen fysiikan jatko-opiskelijan Henri Lyyran esitys kvanttiteknologioista.

Tapahtumassa esiteltiin lisäksi Fysiikan Nobel 2017 -palkinnon voittanutta tutkimusta, jossa amerikkalaisfyysikot pystyivät havaitsemaan kehittämällään Ligo-laitteella gravitaatioaaltoja. Albert Einstein teoretisoi painovoima-aaltojen olemassaolon jo yli sata vuotta sitten, mutta niitä pystyttiin tieteellisesti havainnoimaan vasta vuosisata myöhemmin.

Yleisöluentojen jälkeen Quantumissa nähtiin useiden fysiikan laboratorioiden havaintoesityksiä.
Wihurin fysiikantutkimuslaboratorion tutkijatohtori Jussi Tikkanen ja maisteriopiskelija Juho Mustakoski esittelivät yleisölle magnetismia ja suprajohtavuutta.

”Vaunu” jäähdytetään nestemäisellä typellä, jolloin kyydissä olevan aineen resistiivisyys katoaa ja siitä tulee suprajohtava.

Jäähdytetty vaunu pyörii magneettiradalla lähes vastuksetta.

Teollisuusfysiikan laboratorion tohtorikoulutettava Ermei Mäkilä esitteli yleisölle huokoista piitä.
Pii on informaatioteknologian perusraaka-aine. Tarjottimella piikiekkoja ja huokoista piitä. Etualalla kuvissa huokoinen pii elektronimikroskooppien tallentamana.

Huokoinen pii sopii kuvantamisen merkkiaineeksi sekä lääkekuljettimeksi. UV-valossa ihmiselle harmiton huokoinen pii saadaan helposti luminoimaan eri väreillä.

Heikki Kettunen

Luotu 18.10.2017 | Muokattu 19.10.2017