Navigate-messuilla yhteistyö oli päivän sana

18.05.2018

Turun yliopisto osallistui vuoden 2018 Navigate-messuille Turun Messukeskuksessa. Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen ja Tulevaisuuden teknologioiden laitoksen isännöimä messuosasto keräsi paljon kiinnostuneita kävijöitä tutustumaan Turun yliopiston meriteollisuuteen liittyvän tekniikan, tutkimuksen ja koulutuksen tarjontaan​.

Merenkulkuun ja meriteollisuuteen liittyviä hankekuulumisia ja tutkimuksen sekä koulutuksen tarjontaa esittelivät MKK:n asiantuntijat niin Porin, Rauman kuin Turunkin yksiköistä. Messuilla kartoitettiin myös Lounais-Suomen ja Lahden seudun meriklustereiden yhteistyön mahdollisuuksia MKK:n ja Lahden Seudun Kehityksen (LADEC) kesken.

Osastolla oli myös mahdollista vierailla virtuaalisesti monitoimialuksen komentosillalla. Messuvieraat pääsivät muuttamaan komentosillan arkkitehtuuria mieleisekseen. Kyseessä on Tulevaisuuden teknologioiden laitoksen Aker Arcticin kanssa suunniteltu virtual reality -prototyyppi.

Yliopisto näkyi myös Navigaten ohjelmassa. Paneelikeskustelu University of Turku – Maritime University toi yhteen Tulevaisuuden teknologioiden laitoksen dekaani Tapio Salakosken ja erikoistutkija Teijo Lehtosen sekä Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen erikoistutkija Tapio Karvosen. Paneelissa nousi esiin aiheita aina tekniikan koulutuksen lisäämisen tarpeesta, digitalisaation tuomista mahdollisuuksista ja Turun telakan vaikuttavuudesta alueen talouteen. Keskeisin viesti asiantuntijoilta oli kuitenkin sama: Turun yliopistossa tehdään jo nyt vahvaa monitieteellistä tutkimusta ja yhteistyötä merenkulun ja teollisuuden parissa, ja se tulee varmasti lisääntymään lähitulevaisuudessa.

Navigate-messut järjestettiin Turun Messukeskuksessa 16.-17.5.2018.

Teksti: Ellinoora Havaste
Kuvat: Ellinoora Havaste ja Johanna Yliskylä-Peuralahti