NIDE aloitti koulutuksensa Turun yliopistossa

24.05.2016

– Marokossa oikomishoitoa annetaan aikuisille. Nyt olemme hakemassa oppia nuorempien hoitamiseen, tohtori Younesse El Ghoumari sanoo. El Ghoumari ja 15 muuta marokkolaista opiskelevat parhaillaan professori Juha Varrelan ja yliopistonlehtori Anna-Liisa Svedström-Oriston johdolla Turun yliopistossa.

​NIDEn ensimmäinen täydennyskoulutuskurssi Turun yliopiston tiloissa pureutui oikomishoitoihin. 16 marokkolaista haluaa viedä kotimaahansa tietoa varhaisvaiheen oikomishoidosta, joka ei kotimaassa ole yhtä yleistä kuin Suomessa.

​Marokkalaisten vierailu on Nordic Institute of Dental Educationin eli NIDEn ensimmäinen käytännön koulutukseen pureutuva opintojakso Turun yliopistossa. Turun yliopiston ja maailman johtaviin hammasalan teknologiayrityksiin kuuluvan suomalaisen Planmeca Oy:n  koulutusvientiyhtiö NIDEn aiemmat kurssit on pidetty Helsingissä.

– Turun yliopiston vahvuuksia ovat mm. oikomishoidot, biomateriaalitiede ja implantologia. Aloitamme yhteistyön marokkolaisten kanssa nyt oikomishoidoista ja toivottavasti yhteistyö jatkuu ja laajenee, NIDEn toimitusjohtaja Jenni Pajunen sanoo.

Turkuun NIDE on aiemmin tuonut useita kansainvälisiä ryhmiä tutustumaan hammaslääketieteellisen toimintaan, mutta nyt päästiin kiinni kiinni konkretiaan. Luentojen rinnalle tuotiin potilasesimerkit.

– Kun suunnittelimme kurssia yhdessä marokkolaisten kanssa, he esittivät toiveen, että voisivat esitellä Turun yliopiston asiantuntijoille potilastapauksiaan ja niitä voitaisiin yhdessä käydä läpi. Heille on erittäin tärkeää, että arviointi pohjaa tutkittuun tietoon, Pajunen sanoo.

untitled-31luennolla_480px.jpg

Professori Juha Varrelan mukaan kulttuurisia ja menetelmällisiä eroja toki on, mutta yhteinen ymmärrys löydetään kyllä. Se, mitä Suomesta erityisesti haetaan, on nuorten oikomishoito-oppi.

– Monissa maissa oikomishoito aloitetaan vasta aikuisilla. Suomi on nuorten oikomishoidossa aivan huippumaa, Varrela sanoo.

Yksi opetuksen valteista on Varrelan ja Katri Keski-Nisulan aikanaan erityisesti varhaisvaiheen hoitoon kehittämä ja LM Instrumentsin valmistama LM-aktivaattori, jonka käyttöön luennoilla perehdytään.

El Ghoumarin  mukaan suomalaisten asiantuntemus tunnetaan maailmalla, ja se veti marokolaiset oppiin Turkuun sekä Planmecan tiloihin Helsinkiin, jossa ryhmätutustuu hammasalan uusimpiin teknologioihin oikomiskurssin jälkeen.

Erja Hyytiäinen

Luotu 24.05.2016 | Muokattu 27.05.2016