NIDE vie Turun yliopiston hammaslääketieteellistä osaamista maailmalle

08.02.2016

Turun yliopiston ja Planmecan yhteisellä koulutusvientiyrityksellä on vauhdikas alku takanaan. Koulutuksiin on osallistunut hammasalan ammattilaisia yli kymmenestä eri maasta.

​Kuvassa kevään 2015 3D Imaging and Diagnostics -kurssin osallistujia

Nordic Institute of Dental Education (NIDE) on Turun yliopiston ja maailman johtaviin hammasalan teknologiayrityksiin kuuluvan suomalaisen Planmeca Oy:n perustama koulutusvientiyritys, joka tarjoaa täydennyskoulutusta kansainvälisille hammasalan ammattilaisille.

Yritys tarjoaa täydennyskoulutusta liittyen hammaslääketieteen nopeasti kehittyviin teknologioihin ja niiden hyödyntämiseen nykyaikaisessa hammashoidossa.

‒ Erityisesti 3D-kuvantamiseen ja CAD/CAM-teknologioihin liittyvät kurssit ovat herättäneet paljon kiinnostusta. Osallistujia on ollut lukuisista maista ympäri maailmaa, kursseille on osallistunut hammasalan ammattilaisia Belgiasta, Bulgariasta, Kroatiasta, Egyptistä, Suomesta, Liettuasta, Norjasta, Tanskasta, Portugalista, Ruotsista ja Zimbabwesta, kertoo NIDEn toimitusjohtaja Jenni Pajunen.

Syksyllä 2014 perustettu NIDE yhdistää Turun yliopiston hammaslääketieteellistä osaamista ja Planmecan kehittämiä huipputeknologioita. Yritys hyödyntää myynnissään ja markkinoinnissaan Turun yliopiston ja Planmecan maailmanlaajuisia hammaslan kontaktiverkostoja.

‒ Planmeca on vuosia tehnyt yhteistyötä yliopistojen kanssa ympäri maailmaa, ja yritys oli jo pidempään etsinyt akateemista kumppania yhteisen koulutusliiketoiminnan käynnistämiseen. Turun yliopiston pitkä historia, arvostettu tutkimus ja akateemiset kontaktit ovat eduksi koulutusviennissä, Pajunen sanoo.

Osallistujat kiittävät käytännön ja teorian yhdistämistä

Englanninkieliset kurssit järjestetään Helsingissä Planmecan tiloissa. Jatkossa kursseja on tarkoitus järjestää myös Turun yliopistolla. Turun yliopisto myöntää täydennyskoulutukseen osallistuneille ECTS-pisteet ja kurssitodistukset. Osallistujien kokemukset ovat positiivisia.

‒ Osallistujat ovat kiinnostuneita perusteellisesta orientaatiosta, johon sisältyy teoreettista sisältöä, käytännön opastusta ja tuotekoulutusta. Teknologia kehittyy valtavaa vauhtia, ja koulutukselle on kysyntää. Tähän mennessä suosituin on ollut 3D-kuvantamiseen ja diagnostiikkaan liittyvä kurssi, Pajunen kertoo.

‒ Valitsin NIDEn CAD/CAM -kurssin koska halusin saada sekä teoreettista tietoa että tehdä käytännön harjoituksia vahvistaakseni ammattitaitoani entisestään protetiikan alalla. Kurssin jälkeen pystyin kommunikoimaan paremmin laboratorion kanssa, valitsemaan oikean materiaalin sekä olemaan täysin vastuussa omasta työstäni, kertoo belgialainen hammaslääkäri Iryna Chulkova.

‒ 3D-kuvantaminen ja diagnostiikka -kurssille osallistuttuani olen pystynyt tulkitsemaan kuvia nopeasti ja tehokkaasti. Tästä on ollut erityisesti hyötyä oikomishoidon tapauksissa. Potilaan virtuaalisen 3D-mallin hyödyntäminen helpottaa myös työtäni, sanoo bulgarialainen oikomishoidon erikoislääkäri Ivanka Obreshkova.

TS
Kuva: Juha Kienanen