Nobel-palkittu Hell: Olen kiitollinen Turun yliopistolle

11.05.2015

Kemian Nobelilla viime vuonna palkittu Stefan Hell vieraili Turussa 8. toukokuuta luennoimassa tutkimuksestaan ja tapaamassa opiskelijoita. Vierailullaan Hell vastaanotti myös Turun yliopiston kunniamerkin.

​Stefan Hell tapasi opiskelijoita Biocityssä, jossa hän työskenteli 1990-luvun alussa.

​Stefan Hellin Nobel-palkintoon johtanut idea valomikroskopian kehittämisestä syntyi alun perin Turussa Ylioppilaskylässä marraskuisena aamuna 1993, jolloin Hell työskenteli post doc -tutkijana Turun yliopistossa.

Turkuun Hell oli päätynyt väitöskirjaa Turun yliopistossa tehneen ystävänsä Pekka Hännisen sekä professori Erkki Soinin kutsumana.

– Tämä oli ainoa paikka, jossa uudenaikaisia ideoitani mikroskopian menetelmien kehittämisestä suvaittiin ja jossa sain mahdollisuuden tehdä haluamaani tutkimusta. Ilman Turun yliopistoa olisin varmasti luopunut tieteestä. Olen kiitollinen täältä saamastani tuesta, Hell kertoi luennollaan.

Epätavallinen urapolku kannatti

Hell muisteli uransa alkuvaiheita tavatessaan Turun yliopiston ja Åbo Akademin opiskelijoita vierailunsa alussa.

Hell kertoo, että hänen tuloaan Suomeen kummasteltiin 90-luvulla Saksassa, jossa tutkijat tavallisesti lähtivät Yhdysvaltoihin tai Englantiin. Myös Hell sai rahoituksen työskentelyyn Oxfordin yliopistossa, mutta halusi kuitenkin jatkaa työtään Turussa.

– Täällä olivat parhaat mahdollisuudet tehdä sitä mitä halusin, joten miksi olisin mennyt Oxfordiin? Jos tekee työnsä intohimoisesti, voi mullistavaa tutkimusta tehdä missä vain, Hell sanoo.

Opiskelijoille Hellillä on yksi neuvo.

– Seuraa intohimoasi ja tee sitä mistä eniten pidät, sillä silloin olet valmis tekemään enemmän töitä ja on helpompi olla luova. Kova työ maksaa itsensä lopulta takaisin, Hell lupaa.

Vierailunsa päätteeksi Hell vastaanotti rehtori Kalervo Väänäsen ojentaman Turun yliopiston kunniamerkin.

Stefan Hell sai vierailunsa päätteeksi Phoenix Universitatis Turkuensis -kunniamerkin. Merkki myönnetään henkilölle, joka on merkittävästi ansioitunut Turun yliopiston henkisten tai aineellisten päämäärien toteuttamisessa. Kunniamerkki on lyötetty Turun yliopiston ja Turun Suomalainen Yliopistoseura ry:n aloitteesta Turun yliopiston 80. juhlavuoden kunniaksi.

Kuvat: Hanna Oksanen

Teksti: Liisa Reunanen