Nobel-palkittu Stefan Hell vierailee Turun yliopistossa

04.05.2015

Kemian Nobelilla viime vuonna palkittu Stefan Hell saapuu Turkuun 8.5.2015 luennoimaan tutkimuksestaan äärimmäisen tarkan mikroskopian parissa, tapaamaan alan opiskelijoita ja vastaanottamaan Turun yliopiston kunniamerkin.

​On luontevaa, että Hell vierailee Turussa puhumassa Nobel-palkitusta työstään, sillä hän sai ideansa korkearesoluutiomikroskopian kehittämiseen työskennellessään Turun yliopistossa. Hellin ensimmäiset julkaisut fysiikan lakeja kiertävästä mikroskoopista syntyivät 1990-luvulla, jolloin hän johti Turun yliopistossa tarkan mikroskopian periaatetta kehittänyttä tutkijaryhmää.

– Ilman Turun yliopistoa olisin luopunut tieteestä, Hell totesi Helsingin Sanomille syksyllä 2014.

Vierailun kunniaksi järjestettävässä seminaarissa rehtori Kalervo Väänänen luovuttaa nobelistille Phoenix Universitatis Turkuensis -kunniamerkin. Merkki voidaan myöntää henkilölle, joka on merkittävästi ansioitunut Turun yliopiston henkisten tai aineellisten päämäärien toteuttamisessa.

– Stefan Hell on kemian Nobel-palkinnollaan lisännyt merkittävästi Turun yliopiston tunnettavuutta tiedemaailmassa. Turun yliopisto ja Turun Suomalainen Yliopistoseura haluavat kiittää häntä myöntämällä hänelle Phoenix Universitatis Turkuensis -kunniamerkin, sanoo Väänänen.

Hellin vierailu alkaa opiskelijatapaamisella, jolloin kuvantamisesta kiinnostuneilla perus- ja jatkotutkinto-opiskelijoilla on mahdollisuus haastatella nobelistia ja keskustella hänen kanssaan.

Turun yliopiston ja Åbo Akademin opiskelijoille ja henkilökunnalle avoimessa seminaarissa Medisiinan Osmo Järvi-salissa Hell luennoi uraauurtavista havainnoistaan fluoresoivien molekyylien ominaisuuksien hyödyntämisestä valomikroskopian erottelukyvyn parantamisessa.

– On hienoa saada Hell vieraaksi Turkuun, sillä täällä hän teki Nobel-palkintoon johtaneet keksintönsä toimiessaan post-doc tutkijana lääketieteellisen fysiikan tutkimuslaboratoriossa, sanoo lääketieteellisen fysiikan ja tekniikan professori Pekka Hänninen.

JV
Kuva: Max Planck Institute for Biophysical Chemistry