Nordic Alliance for Sustainability in Gaming (NASG) -verkosto tuo yhteen pohjoismaisia yliopistoja pohtimaan peliteollisuuden ja kestävän kehityksen suhdetta

25.11.2021

Digitaalinen peliteollisuus on nopeasti kasvanut maailman suurimmaksi viihdeteollisuuden alaksi. Se on jo jättänyt taakseen elokuvateollisuuden ja musiikkiteollisuuden, eikä kasvulle näy loppua. Täten on tärkeää etsiä tapoja, joilla peliteollisuudesta aiheutuvia ympäristö- ja kulttuurivaikutuksia saadaan tuotua kestävämmälle tasolle. Pelien, pelaamisen ja kestävän kehityksen suhdetta käsittelevä kaksipäiväinen seminaari järjestetään Turun yliopistolla 29.-30.11.

Peliteollisuudella on moniulotteiset vaikutukset kestävän kehityksen kannalta. Toisaalta digitaaliset pelit aiheuttavat suurta kuormitusta luonnolle niiden valmistukseen vaadittavien massiivisten materiaalitarpeiden ja pelaamisesta aiheutuvan sähkönkulutuksen vuoksi. Toisaalta peliteollisuudella on myös paljon positiivisia vaikutuksia. Pelien avulla on pystytty esimerkiksi levittämään ympäristötietoutta yhä laajemmille yleisöille.

Kaksipäiväisessä seminaarissa monitieteisen taustan omaavat NASG -yliopistoverkoston asiantuntijat pohtivat peliteollisuuden vaikutuksia arkeemme. Ilmastokriisin aikakaudella keskeinen aihe on kestävä kehitys, mutta puheenvuoroja kuullaan pelien ja pelaamisen muistakin merkityksistä. Turun yliopiston kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen tutkijatohtori Maria Garda muistuttaa, että pelikulttuurista on jo tullut merkittävä osa yhteiskuntaamme, ja meidän tulisi panostaa yhä enemmän tämän kulttuurin ymmärtämiseen ja sen historialliseen tallentamiseen.

Yleisöllä on mahdollisuus seurata seminaaria etänä maanantaina 29.11. Rekisteröidy tapahtumaan ja tutustu ohjelmaan täältä.

Luotu 25.11.2021 | Muokattu 25.11.2021