Oikeustieteellisen tiedekunnan publiikissa juhlistettiin tuoreita maistereita ja oikeustieteen ammattilaisia

10.06.2022

Oikeustieteellisen tiedekunnan publiikki pidettiin Caloniassa perjantaina 10.6.2022. Publiikissa onniteltiin tuoreita maistereita yhden merkkipaalun saavuttamisesta ja toivotettiin heidät tervetulleiksi takaisin tiedekuntaan alumnitoiminnan ja ammattitaidon syventämisen merkeissä.

- Publiikki on aina mieleenpainuva kokemus ja saavutettu maisterintutkinto yksi elämän merkkipaaluista, lausui Turun yliopiston vararehtori Kalle-Antti Suominen publiikin aloitussanoiksi.

Tuoreet oikeustieteen maisterit ovat valmistuneet haastavissa olosuhteissa pandemian vuoksi. Suominen totesi, että etäopiskelu on kuitenkin voinut mahdollistaa myös joustavan sijoittumisen työelämässä. Suomisen mukaan oikeustieteestä valmistuu ammattilaisia, joiden vahvuuksia ovat kriittisyys ja laajojen, yllättävienkin kokonaisuuksien hahmottaminen. Nykyaikainen oikeustiede on luonteeltaan kansainvälistä ja monitieteistä.

- Esimerkiksi ilmastonmuutos ja lajikato ovat haasteita, joita voidaan ratkoa vain monitieteisellä yhteistyöllä. Oikeustieteissä käsitellään syvällisiä kysymyksiä yksilön ja yhteiskunnan suhteista ja rakennetaan uutta, parempaa maailmaa, totesi Suominen.

Vararehtori Kalle-Antti Suominen oikeustieteellisen tiedekunnan publiikissa 10.6.2022

Opiskelu on osa elämää, ei välivaihe, totesi vararehtori Kalle-Antti Suominen oikeustieteellisen tiedekunnan publiikissa. Kuva: Antti Tarponen / Turun yliopisto.

Myös oikeustieteellisen tiedekunnan dekaani Anne Kumpula painotti tuoreiden oikeustieteen maistereiden kykyä vastata tulevaisuuden muutoksiin. Nämä muutokset ovat Kumpulan mukaan olleet tuoreille maistereille rajumpia kuin monille muille: koronarajoitukset ovat koetelleet opiskelijoita, ja Ukrainassa käytävä sota muuttaa käsityksiä turvallisuudesta ja rauhasta. Muutosten haltuunotto kuitenkin korostaa perinteistä juristien ydinosaamista.

- Globaalit ongelmat asettavat haasteita kaikilla oikeuden osa-alueilla. Juristien perinteiset taidot, kyky ottaa haltuun uudet asiat, argumentaatiotaito sekä kriittinen analyysi, arvioidaan kaikki uudessa kontekstissa. Turun yliopistosta valmistuvilla juristeilla on laaja käsitys kentästä, myös kansainvälisesti, totesi Kumpula.

Dekaani Anne Kumpula oikeustieteellisen tiedekunnan publiikissa 10.6.2022.

Dekaani Anne Kumpula ilahtui ja hämmästyi pro gradujen teemojen rikkaudesta ja opiskelijoiden rohkeudesta tarttua uusiin aiheisiin. Kuva: Antti Tarponen / Turun yliopisto.

Alumnijärjestö Senilex ry:n tervehdyksen publiikkiin tuonut Jussi Tapani totesi, että tiedekunnasta valmistuu tilannetajuisia, esiintymiskykyisiä ja työteliäitä oikeustieteen ammattilaisia. Tiedekunnasta saatu tutkinto antaa valmiuksia myös sellaisiin tehtäviin, jotka ovat kauempana perinteisestä juristin urasta. Jatkokouluttautumisen mahdollisuudet kannattaa muistaa.

- Oppiminen on elinikäistä ja siihen kannattaa suhtautua ilolla, Tapani sanoi.

Laulaja, kitaristi ja sellisti oikeustieteellisen tiedekunnan publiikissa 10.6.2022

Osana publiikkia kuultiin myös musiikkiesityksiä. Esiintymässä Iida Knaappila (laulu), Henri Tuovinen (kitara) ja Ida Kiiskinen (sello). Kuva: Antti Tarponen / Turun yliopisto.

Ainejärjestö Lex ry:n hallituksen jäsen Noora Lindqvist sekä valmistuneen opiskelijan tervehdyksen tuonut OTM Sini Lilja totesivat molemmat, että tuoreilla oikeustieteilijöillä yksi etappi on takana, mutta paljon edessä. Liljan mukaan tiedekunnassa saatu opetus on varmistanut sen, että jokaisella on edessään omanlaisensa urapolku. Tiedekunnasta saatu tutkinto avaa ovet monelle erilaiselle uralle, joissa vain mielikuvitus on rajana.

- Oikeustieteilijöillä on mahdollisuudet korjata yhteiskunnan epäkohtia juridiikan avulla. Löytäkää keinot, joilla tämä muutos saadaan aikaan, kehotti Lilja.

Lopuksi Lilja muistutti tuoreita maistereita siitä, että tiedekunnan ja siellä saadun opetuksen sekä opiskelijakollegoiden lisäksi jokaisella on lupa antaa myös itselleen suuri kiitos tehdystä työstä.

Vastavalmistuneita maistereita oikeustieteellisen tiedekunnan publiikissa 10.6.2022.Tuoreita maistereita ja oikeustieteen ammattilaisia.
Kuva: Antti Tarponen / Turun yliopisto.

Luotu 10.06.2022 | Muokattu 25.08.2022