Opas liiketoiminnan kehittämiseen metsäyrittäjille

18.03.2019

Uudistuva metsäyrittäjä: kuinka voit uudistaa bisnesmallisi -opas tarjoaa tutkittua tietoa bisnesmallintamisesta sekä käytännön ohjeita ja välineitä bisnesmallin uudistamiseen. Opas on julkaistu osana Turun yliopiston kauppakorkeakoulun ja Hämeen ammattikorkeakoulun yhteistä hanketta.

Digitalisaatio, teollinen internet, mobiilisovellukset ja autonomisuus vilisevät puheissa myös metsäalalla. Samaan aikaan ympäristövaatimukset, metsäpolitiikka ja asiakkaiden tarpeet muuttavat metsäalan yritysten toimintaympäristöä. Yritysten on ryhdyttävä miettimään uusia arvonluomistapoja säilyäkseen mukana kilpailussa. Myös metsäyrittäjät ovat tilanteessa, jossa heidän on pakko tarkastella omaa osaamistaan ja liiketoimintaansa.

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun ja Hämeen ammattikorkeakoulun Uudistuva metsäyrittäjä -hankkeen (2016–2019) päättyessä julkaistu Uudistuva metsäyrittäjä: kuinka voit uudistaa bisnesmallisi -opas sisältää metsäalan toimijoiden ja muutostekijöiden kuvauksen lisäksi tutkittua tietoa bisnesmallintamisesta sekä käytännön ohjeita ja välineitä bisnesmallin uudistamiseen.

– On terveellistä haastaa itsensä ymmärtämään, mitkä asiat eri taustoista tuleville ihmisille ovat tärkeitä ja miten voin muokata omaa toimintaani niin, että omasta osaamisestani on asiakkaalleni tai kumppanilleni hyötyä, sanoo yksi oppaan kirjoittajista, Hilkka Halla Turun kauppakorkeakoulusta.

– Digitalisoitumisen oivaltaminen on kannattavuuden kannalta keskeistä, kun halutaan vastata asiakkaiden tarpeisiin ja toimia kumppaneiden kanssa tehokkaasti, jatkaa oppaan kirjoittajiin kuuluva professori Jukka Heikkilä kauppakorkeakoulusta.

Bisnesmallintaminen auttaa ymmärtämään muutosten vaikutuksia

Hämeen ammattikorkeakoulun ja Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Uudistuva metsäyrittäjä -hanke käynnistyi kesällä 2016 ja jatkui 2019 alkuvuoteen.

– Olimme samaan aikaan mukana kehittämässä uusia pk-yritysten bisnesmalleja Euroopan unionin rahoittamassa hankkeessa. Hyödynsimme saamiamme oppeja ja tuotoksia metsäalalle sovitettuna. Uudistuva metsäyrittäjä -hanketta toteutettiin työpajamuotoisesti eri paikkakunnilla. Työpajoissa pohdittiin uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia yhdessä metsäyrittäjien kanssa, kertoo hankkeessa liiketoiminnan kehittämistyöpajoista vastannut tutkimuspäällikkö Marikka Heikkilä

Muutoksen keskiössä ovat bisnesmallit, joilla on mahdollisuus luoda uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia metsäyrittäjille.

– Bisnesmallintaminen on oiva keino ymmärtää ja jäsentää muutosten vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan ja innovoida niiden tarjoamia mahdollisuuksia, Marikka Heikkilä sanoo.

Luotu 18.03.2019 | Muokattu 18.03.2019