Opetus, tutkimus ja diagnostiikka kohtaavat Medisiina D -uudisrakennuksessa

01.10.2015

Turun Kupittaan kampusalueelle nousevan Medisiina D -uudisrakennuksen rakennustyöt alkavat lokakuussa 2015. Turun yliopisto, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri, Turun ammattikorkeakoulu sekä Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos saavat vuonna 2018 valmistuvasta rakennuksesta uusia opetus-, laboratorio- ja toimistotiloja.

​Medisiina D:stä muodostuu lääketieteen opetuksen-, tutkimuksen- ja diagnostiikan synergiatalo, jossa toimii 1 400 opiskelijaa ja 600 työntekijää päivittäin. Kahdeksankerroksisen uudisrakennuksen pinta-alaksi tulee noin 26 000 brm2. Kohteen rakennuttajana on Suomen Yliopistokiinteistöt Oy.

Medisiina D rakennetaan Turun yliopiston, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin, Turun ammattikorkeakoulun sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteiskäyttöön.

– Me tulevat käyttäjät olemme saaneet aktiivisesti vaikuttaa Medisiina D:n suunnitelmiin, ja rakennus on suunniteltu hyvin käyttäjälähtöisesti vastaamaan tarpeisiimme. Uuden yhteiskäyttöön tulevan rakennuksen myötä pääsemme toteuttamaan synergiaa eri toimijoiden kesken, ja saamme korkeatasoista työtämme tukevat uudenaikaiset tilat, toteaa lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Pentti Huovinen.

Medisiina D rakennetaan kestämään aikaa

Uuden rakennuksen tilaratkaisuissa pyritään tilojen monikäyttöisyyteen ja joustavuuteen. Tämä tukee yhteistä toimintaa sekä varmistaa tilojen korkean käyttöasteen ja tilankäytön taloudellisuuden. Muuntojoustavaksi ja avoimeksi suunniteltu rakennus kestää myös aikaa.

– Kun rakennuksen käyttäjien toiminnot kehittyvät ajan myötä, pystytään avoimesti rakennetun rakennuksen tiloja joustavasti muuttamaan uusia tarpeita vastaavaksi, kertoo hankkeen pääsuunnittelija, arkkitehti Janne Helin.

Medisiina D rakennetaan kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Hankkeelle haetaan BREEAM Bespoke-ympäristösertifikaatti, jossa tavoitellaan tasoa Very Good.

Rakennuksen kaksi ensimmäistä kerrosta ovat avoimia julkisia tiloja. Ensimmäiseen kerrokseen tulee opiskeluun tarkoitettuja luentosaleja ja ryhmätyötiloja sekä kampusalueen opiskelijoita ja työntekijöitä palveleva lounasravintola.  Toiseen kerrokseen saadaan muun muassa opetuslaboratorioita sekä hammashoidon opetusyksikkö. Ensimmäisiin kerroksiin tulee lisäksi liiketiloja. Kerroksiin 3-8 rakennetaan toimisto- ja laboratoriotilat eri yksiköiden käyttöön.

Medisiina D:n valmistelevat työt alkavat lokakuun puolivälissä. Louhinta- ja maanrakennusvaihe alkaa tämän hetkisen suunnitelman mukaan marraskuussa.

LR

Luotu 01.10.2015 | Muokattu 06.08.2021