Opiskelu- ja uraohjaussivusto Sampo kehittää tulevaisuuden työelämätaitoja

19.09.2018

Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen koordinoimassa Osaamispolkuja tulevaisuuteen (OSATA) -hankkeessa kehitetty Sampo-ohjaussivusto kerää yhteen eri hankkeissa kehitettyjä hyviä käytäntöjä sekä erilaisia työkaluja opiskelijoiden ohjaamiseen. Sivu on tarkoitettu opettajille, ohjaajille ja muille ohjaustyötä tekeville.

http://osata.fi/sampo/ ​

Sivuston harjoitukset sopivat esimerkiksi ammatillisen perustutkinnon yhteisen tutkinnon osan 'Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen Opiskelu- ja Uravalmiudet' osa-alueen toteuttamiseen. Materiaali tukee myös HOKSin jatkuvaa päivittämistä ja opiskelijalle laadittavan urasuunnitelman tekemistä. Opiskelijat pohtivat tehtävien avulla omaa osaamistaan ja vahvuuksiaan, omaa koulutuksen muodostustaan ja tulevaa työuraansa ja kouluttautumista. Osa tehtävistä on ryhmätehtäviä, osa itsenäisesti toteutettavia.

Ohjaussivu on nyt kokeilukäytössä ja sitä kehitetään edelleen. Toivomme sivustosta käyttökokemusta ja palautetta, jotta voimme kehittää sivua entistä toimivammaksi. Lisäksi järjestämme ensi lukuvuonna alueellisia koulutuspäiviä, jossa esitellään sekä Osaamismatka-ohjausmallia että Sampo-sivustoa. Tiedotamme asiasta lisää myöhemmin – kannattaa siis seurata Osata-hankkeen -internetsivua, sekä Facebook- ja Twitter-tilejä.

Lisätietoja:

Anne Nieminen, projektiasiantuntija