Osaamisperustainen erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutus helpottuu ELSA-järjestelmän käyttöönoton myötä

05.10.2022

Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksessa on otettu käyttöön erikoistuvien seuranta- ja arviointijärjestelmä ELSA, johon erikoistujat voivat koota erikoistumisensa sisältöjä. Turun yliopistossa järjestelmä otetaan käyttöön kaikilla erikoisaloilla lokakuun aikana.

ELSA-järjestelmää on suunniteltu keväästä 2019 lähtien ja sen on pian käytössä kaikilla erikoisaloilla. ELSA on suunniteltu ensisijaisesti erikoistujan työkaluksi, jossa häntä kouluttavat erikoislääkärit voivat antaa osaamisesta arviointeja ja palautetta.  ELSA-järjestelmään tallennetaan työjaksot eri koulutuspaikoissa sekä teoreettisten kurssien todistukset. Näiden suoritteiden seuraaminen antaa selkeän kuvan koulutuksen etenemisestä ja auttaa erikoistujaa suunnittelemaan koulutuksen kattavaksi yhdessä koulutuksen vastuuhenkilön kanssa.

Järjestelmää on kehitetty yhteistyössä erikoislääkärikoulutuksen koordinaattoreiden ja tulevien käyttäjien kanssa.

– ELSA on tärkeä työkalu osaamisperustaisen koulutuksen jalkauttamisessa arkityöhön klinikoissa. Järjestelmässä kaikki suoritukset pysyvät tallessa ja visualisoituvat hyvin sekä erikoistujalle että hänen kouluttajalleen. ELSA:n tärkein merkitys on kuitenkin se, että osaamisperustainen koulutus tulee tutuksi kaikille erikoislääkäreille eli heille, joille erikoistuja lähettää sähköisen arviointipyynnön. Arviointipyyntö sisältää selkeät ohjeet, jotka auttavat erikoislääkäriä kouluttajana, kertoo professori, vastuualuejohtaja Liisa Lehtonen, joka toimii Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan ammatillisen jatkokoulutuksen toimikunnan puheenjohtajana.

Turun yliopistossa järjestelmä on ollut ensimmäisenä käytössä anestesiologian ja tehohoidon, ihotautien ja allergologian, lastenneurologian, lastentautien, ortopedian ja traumatologian, syöpätautien, työterveyshuollon ja yleislääketieteen erikoisaloilla. Lokakuun aikana järjestelmä on otettu käyttöön kaikilla erikoisaloilla.

Lehtosen mukaan järjestelmän käyttöönotossa ensikokemukset ovat olleet positiivisia.

– Kannustan jokaista erikoistujaa ja erikoislääkäriä tutustumaan siihen ja myöskin antamaan palautetta, jonka perusteella järjestelmää kehitetään edelleen paremmin palvelevaksi.

Erika Uusitupa.Erika Uusitupa on ollut ensimmäisten joukossa käyttämässä uutta ELSA-järjestelmää erikoistuessaan lastentauteihin. (Kuva: Johannes Tervo)

ELSA auttaa seuraamaan oman erikoistumisen etenemistä

Yksi ELSA-järjestelmän varhaisista käyttäjistä on lastentauteihin erikoistuva Erika Uusitupa, joka valmistui keväällä 2018 lääketieteen lisensiaatiksi Turun yliopistosta. Valmistumisensa jälkeen Uusitupa teki terveyskeskuspalveluita ja vuodenvaihteessa 2018-19 hän aloitti työt Vaasan keskussairaalassa lastentaudeilla. Varsinaisen erikoistumisoikeuden Uusitupa sai kevään 2019 erikoislääkärihaku-uudistuksen pilottihaussa.

– Lastentaudit alkoi kiinnostaa opiskelun loppuvaiheessa. Alan monipuolisuus, laajuus ja haastavuus kiehtoi ja sain myös opiskeluaikana positiivisia kokemuksia Tyksin lastentaudeilta harjoittelusta. Erikoistuminen on lähtenyt käyntiin hyvin ja ala tuntuu oikealta, Uusitupa kertoo.

Uusitupa on ollut ensimmäisten joukossa käyttämässä uutta ELSA-järjestelmää osana erikoistumiskoulutustaan. Toistaiseksi järjestelmästä on kertynyt Uusituvalle lähinnä positiivisia kokemuksia.

– Suoritetun ja jäljellä olevan palveluajan grafiikka on selkeä ja havainnollistava. ELSA:sta näkee myös hyvin, mitä suorituksia vielä puuttuu. On todella hienoa, että nyt saa esimerkiksi kaikki todistukset kerättyä sähköisesti yhteen paikkaan.

Luotu 05.10.2022 | Muokattu 05.10.2022