Paavo Nurmi -keskus täytti 60 vuotta

30.11.2017

Turun yliopiston yhteydessä toimiva Paavo Nurmi -keskus on toiminut 60 vuoden ajan. Liikuntalääketieteen keskus juhlisti merkkivuottaan 30.11. järjestetyssä juhlasymposiumissa.

Professori Olli J. Heinonen toimii Paavo Nurmi -keskuksen ylilääkärinä.​

​Paavo Nurmi -keskus on vahva turkulainen brändi, jonka tärkein tavoite on terveyden edistäminen sekä elintapasairauksien ehkäisy liikunnan ja terveiden elintapojen avulla. Keskuksen johtaja, ylilääkäri ja terveysliikunnan professori Olli J. Heinonen summasi symposiumin avauspuheenvuorossaan yksikön 60-vuotista taivalta:

– Olemme yleishyödyllinen, voittoa tavoittelematon yhdistys, jolla on vahvat akateemiset juuret. Tehtävämme on liikunnan, terveyden ja hyvinvoinnin tutkimus ja tutkimukseen perustuvan koulutuksen antaminen. Meillä on myös tärkeä rooli liikuntaan ja terveyteen liittyvän tiedon välittämisessä suurelle yleisölle.

Laajaa yhteistyötä alueellisesti ja valtakunnallisesti

Keskuksella on Turussa kaksi toimipistettä, joista toinen sijaitsee Turun yliopiston tiloissa Medisiinassa ja toinen Holiday Club Caribiassa. Medisiinan piste on keskittynyt tutkimukseen, kun taas pääasiassa kaikki terveys- ja kuntomittaukset suoritettaan Caribian toimitiloissa.

Juhlasymposium kokosi paikalle entisiä ja nykyisiä PNK:n työntekijöitä sekä yhteistyökumppaneita monilta tahoilta.

Paavo Nurmi -keskuksen toiminta perustuu vahvasti alueelliselle ja valtakunnalliselle yhteisyölle. Keskuksen tärkeimpiä yhteistyökumppaneita ovat Turun yliopiston lisäksi Turun kaupunki, Kansaneläkelaitos, Varsinais-Suomen Sydänpiiri ry sekä tästä vuodesta lähtien myös Turun ammattikorkeakoulu.

– Suuntaudumme ulospäin, verkostoidumme ja teemme yhteistyötä eri toimijoiden kanssa, summasi Heinonen keskuksen viime vuosikymmenten tendenssiä.

Liikkumattomuutta vastaan

Viime vuosina Paavo Nurmi -keskuksessa tehtävä tutkimus on keskittynyt yhä enemmän liikkumattomuuden teemoihin. Keskuksessa työskentelevä LT Harri Helajärvi teki istumisen haittoja käsittelevän väitöskirjansa PNK:ssa ja hänen lanseeraamansa on tunnustustakin kerännyt ”Pylly ylös!” -kampanja, joka rohkaisee istumatyöläisiä ja opiskelijoita nousemaan aika ajoin ylös tuolilta istumisen terveyshaittojen ehkäisemiseksi.

Paavo Nurmi -keskus (PNK) on voittoa tavoittelematon liikuntalääketieteen keskus. Sen tavoitteena on lisätä yksilön ja yhteisöjen hyvinvointia liikunnan ja terveiden elämäntapojen avulla. Perustana on laadukas, tutkittu tieto.

Tilda Junko

Luotu 30.11.2017 | Muokattu 01.12.2017