Palkintoja ja ehdokkuuksia Turun yliopiston luoville kirjoittajille

25.05.2016

​Turun yliopistossa luovaa kirjoittamista opiskelleet ovat kirineet joukolla ja joka lajissa kotimaisen kirjallisuuden eturiviin.

YLE:n Tanssiva karhu -runopalkintoehdokkaiden joukossa vuonna 2016 on peräti kaksi upeaa, nuorta kirjailijaa ja Turun yliopiston opiskelijaa. Ehdolla palkinnon saajiksi ovat Virpi Vairinen teoksella Kuten avata äkisti (Kolera) ja Daniil Kozlov eli Susinukke Kosola kokoelmalla Avaruuskissojen leikkikalu - tutkielma ihmisyyden valtavirrasta (Sammakko). Molemmat ovat tuttuja luovan kirjoittamisen oppitunneilta. Varinen vamistelee parhaillaan väitöskirjaa, jossa hän yhdistää yleistä kirjallisuustiedettä ja luovaa kirjoittamista.

Alkuvuodesta luovan kirjoittamisen entinen opiskelija, nykyinen tuntiopettaja, kirjailija Iida Rauma sai arvostetun Kalevi Jäntin -palkinnon romaanillaan Seksistä ja matematiikasta (Gummerus) ja vahvisti paikkansa kotimaisen kirjallisuuden eturivissä.

Niin ikään alkuvuodesta saimme  jännittää novellisti Jussi Seppäsen puolesta  Runeberg-palkinnon voittajan ratkeamista - Seppänen kun oli ehdolla palkinnon saajaksi teoksellaan Kymmenottelu (WSOY). Seppäsen teos kisasi myös Helsingin Sanomien esikoiskirjapalkinnosta. Seppänen löysi oikean kustannustoimittajan luovan kirjoittamisen opiskelijoille suunnatulla Mestarikurssilla.

Taina Kuuskorpi ja Juho Heikkinen voittivat valtion tiedonjulkistamispalkinnon populaarilla tietoteoksellaan Psykologiset testit ja testaukset (Luovin Oy). Kuuskorpi toimii luovan kirjoittamisen tuntiopettajana ja maksullisten dekkarikurssien kurssinjohtajana.

Kirsi Alanivan romaani Villa Vietin linnut puolestaan voitti Savukeitaan ja TY:n luovan kirjoittamisen kilpailun ja kustantaja Ville Hytönen luonnehti tänä keväänä julkaistua, aistivoimaista teosta yhdeksi viime vuosien lupaavimmista esikoisteoksista.

- Kuka vielä kysyy, kannattaako kirjoittamista opiskella - eli käyttää aikaa ja työtunteja siihen, mihin on intohimo. Eli kirjoittamiseen. Luovan kirjoittamisen opinnot valavat bensaa kirjoittamisen liekkeihin, toteaa Turun yliopiston luovan kirjoittamisen yliopisto-opettaja Niina Repo ja iloitsee menestyksestä.

>> Luovan kirjoittamisen oppiaineen verkkosivut

>> Luovan kirjoittamisen verkkolehti OTE-lehti

Lisätietoja: kirjailija, luovan kirjoittamisen yliopisto-opettaja Niina Repo, tarepo[at]utu.fi, puh. 040 776 2970

Luotu 25.05.2016 | Muokattu 25.05.2016