Palkittu matemaattinen malli ennustaa eturauhassyövän solunsalpaajahoidon sivuvaikutuksia

11.09.2015

Turun yliopiston ja Turun yliopistollisen keskussairaalan yhteinen tutkimusryhmä on kehittänyt syövän lääkehoidon onnistumista kuvaavan matemaattisen mallin etäispesäkkeisen eturauhassyövän hoitoon. Tutkijoiden kehittämä malli valittiin parhaiten toimivaksi malliksi Prostate Cancer DREAM 9.5 Challenge -kilpailussa, johon osallistui yhteensä yli 550 tutkijaa eri puolilta maailmaa.

​Ryhmä laskennallisen biolääketieteen ja kliinisen lääketieteen tutkijoita Turun yliopistosta kehitti matemaattisen mallin, jonka avulla voidaan ennustaa solunsalpaajalääke doketakselin sivuvaikutuksia eturauhassyöpäpotilailla. Ennuste voidaan laatia käyttäen hyväksi potilaan lähtötilanteen laboratorioarvoja ja kliinisiä tietoja.

– Kilpailu tarjosi ainutlaatuisen tilaisuuden saada käyttöön laaja korkeatasoinen kliininen data, mikä on ihanteellinen lähtökohta mallinnukselle. Seuraavaksi on kiinnostavaa arvioida kehittämämme mallin hyöty potilasaineistoissa hoitokäytäntöjen näkökulmasta, sanoo laskennallisen biolääketieteen ryhmän tutkimusjohtaja Laura Elo Turun Biotekniikan keskuksesta.

Etäispesäkkeinen hormonaaliselle hoidolle vastustuskykyinen eturauhassyöpä on etenevä, potilaan menehtymiseen johtava pahanlaatuinen sairaus. Solunsalpaajalääke doketakseli tuli hoitokäyttöön yli vuosikymmen sitten ja on siitä lähtien ollut ensisijainen hoito etäispesäkkeistä kastraatioresistenttiä eturauhassyöpää sairastaville potilaille.

Useat tutkimukset ovat osoittaneet doketakselin lisäävän potilaan elinaikaa jonkin verran. Doketakselihoitoon liittyy kuitenkin vakavia haittoja, kuten veren valkosolujen määrän vähenemistä ja infektioalttiutta sekä potilaan väsymystä ja jopa yleistilan laskua. Vain osa potilaista hyötyy hoidosta. Ennen hoidon aloitusta on vaikeaa tunnistaa sitä, kenelle hoidosta on odotettavissa todellista hyötyä ja kenelle hoito aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.

– Syövän hoitokäytäntöjen kehittäminen vaatii parempaa ymmärrystä hoitojen vaikutuksista. Yhteistyö kliinisen ja laskennallisen puolen osaajien kanssa on tuonut tähän uusia näkökulmia. Kilpailu oli erinomainen tilaisuus saada käyttöön korkealuokkainen tutkimusmateriaali ja soveltaa matemaattista mallintamista elävään elämään. Malli auttaa hahmottamaan, mitä potilaille tapahtuu raskaan hoidon aikana, sanoo TYKS:n syöpäklinikan hallinnollinen osastonylilääkäri Sirkku Jyrkkiö.

– Menetelmämme parantaa hoidon ennustettavuutta yhdistämällä useita heikkoja malleja yhdeksi hyvin toimivaksi malliksi. Tulosten avulla syöpälääkäri pystyy jatkossa paremmin tunnistamaan solunsalpaajahoidosta hyötyvät potilaat, sanoo laskennallisen biolääketieteen ryhmän tohtorikoulutettava Fatemeh Seyednasrollah Turun Biotekniikan keskuksesta.

JV
Kuva: skeeze

Uutisen otsikkoa muokattu 20.2.2023: muutettu 'eturauhasyövän' muotoon 'eturauhassyövän'

Luotu 11.09.2015 | Muokattu 20.02.2023