Panu Savolaiselle Kritiikin punnukset -palkinto

04.10.2021

Aalto yliopiston apulaisprofessori ja Turun yliopiston dosentti Panu Savolainen sai Kritiikin punnukset -palkinnon Turun kirjamessujen yhteydessä.

Panu Savolainen on tutkinut keskiajan puurakennusperintöä, kivikirkkoja ja uuden ajan kaupunkihistoriaa luovalla tavalla. Palkintoraadin mukaan hän on taitava tiedon popularisoija, joka kirjoissaan Kaupunki maailman keskellä. Turun lasten maailmanhistoria (Sigillum, 2017) ja Matkaopas 1700-luvun Turkuun (Sammakko, 2020) esittää kokonaisvaltaisen annalistisen kuvan Turusta ihmisten kaupunkina. Hän on myös todellisuusmallintanut kaupungin rakennuskulttuurin kehitystä verkkoon.

Panu Savolainen
Panu Savolainen toimii Aalto-yliopistossa arkkitehtuurin historian ja restauroinnin apulaisprofessorina, sekä Turun yliopistossa arkkitehtuurin historian dosenttina.

Kritiikin punnukset on Suomen arvostelijain liiton ainoa alueellinen tunnustuspalkinto. Kritiikin punnukset myönnetään varsinaissuomalaisille taiteilijoille. Kritiikin punnuksia on jaettu vuodesta 1979 lähtien.

Luotu 04.10.2021 | Muokattu 07.10.2021