Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinto ympäristön tilan arviointia joukkoistavalle EnviRatelle

21.06.2017

Turun yliopisto on myöntänyt 30 000 euron suuruisen Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinnon suomalaiselle EnviRate startup-yritykselle.

​Turun yliopiston Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinto myönnetään vuonna 2017ensimmäisen kerran Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen 25-vuotisjuhlan kunniaksi. Pentti Malaska oli Turun kauppakorkeakoulun professori ja Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen perustaja, joka teki mittavan elämäntyön tulevaisuudentutkimuksen tieteenalan perustamisessa. Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinnolla halutaan kannustaa pohjoismaisia akateemisia tutkijoita visionääristen, sektorirajat ylittävien, kestävän globaalin tulevaisuuden rakentamiseen tähtäävien innovaatioiden kehittämiseen.

Ensimmäinen Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinto myönnetään suomalaiselle EnviRatelle, joka on kehittämässä mobiilisovellusta ympäristön tilan arviontiin. Tavoitteena on kehittää sovellus, jolla kuka tahansa pystyy arvioimaan lähiympäristönsä tilaa samaan tapaan, kuin nykyään arvioidaan esimerkiksi hotelleja. Tästä kansalaisten sovellukseen syöttämästä datasta muodostuu ajankohtainen kartoitus maapallon tilasta.

Palkintoperusteissa todetaan, että voittajakonseptissa yhdistyvät ympäristövastuu, globaali tulevaisuustietoisuus ja uusin vuorovaikutusteknologia. Konsepti voimaannuttaa ruohonjuuritason muutoksentekoa antamalla kansalaisille valtaa ja vastuuta ympäristön tilan arvioinnista. Konseptilla on vahva tieteellinen perusta Pekka Harju-Autin väitöstutkimuksessa ihmisen ympäristötietoisuuden muodostumisesta, mutta samanaikaisesti se hyödyntää uusinta tieto- ja viestintäteknologiaa ja alustatalouden liiketoimintamallia, ja sillä on globaalit markkinamahdollisuudet. Kaiken kaikkiaan Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinnon voittajakonsepti jatkaa moniulotteisesti professori Malaskan ajatteluperintöä, sillä siinä yhdistyvät visionäärisyys, tulevaisuustietoisuus, teknologia ja ihmisten joukkovoima kestävän planetaarisen tulevaisuuden rakentamisessa.

Jatkossa Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinto on tarkoitus jakaa joka toinen vuosi, palkinto jaetaan seuraavan kerran vuonna 2019.

Pentti Malaskan elämäntyöhön voi tutustua vastikään julkaistussa elämänkerrassa Pentti Malaska – ennalta näkijä, edellä kulkija, jonka voi ladata ilmaiseksi Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen verkkosivuilta.

Ensimmäinen Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinto jaettiin Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen järjestämässä kansainvälisessä Futures of a Complex World -konferenssissa Turussa 12.6.2017.

>> University of Turku Pentti Malaska Futures Award

Luotu 21.06.2017 | Muokattu 21.06.2017