Perheenjäsenten päivä kutsui tutustumaan lääketieteelliseen tiedekuntaan

27.10.2014

Turun yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa järjestettiin lauantaina 25.10. uusien opiskelijoiden perheille suunnattu vierailu- ja tutustumispäivä.

Tilaisuuden avajaissanat esitti tiedekunnan dekaani Pentti Huovinen. Tapahtumaan osallistui arviolta 240 kuulijaa.

​Perheenjäsenten päivän tarjosi opiskelijoiden läheisille katsauksen opintojen toteutustavoista ja tavoitteista. Koulutusohjelmien sisältöä kuvattiin lääketieteeseen, hammaslääketieteeseen, biolääketieteeseen sekä hoitotieteeseen paneutuvissa puheenvuoroissa.

Päivän aikana kuulijoille kerrottiin muun muassa tiedekunnan rakenteesta, opiskeluympäristöstä, jatkokoulutuksesta sekä lääketieteellisen alan uusista kehityssuunnista ja suunnitteilla olevista hankkeista.

Tilaisuuteen kuulijoiksi oli saapunut täysi salillinen opiskelijoiden vanhempia, isovanhempia, sisaruksia ja puolisoja.

Lääkärikoulutusta esitellyt varadekaani Risto Huupponen (kuvassa) korosti puheenvuorossaan opintojen käytännönläheisyyttä ja työelämävastaavuutta.

Puheenvuorot raottivat verhoa opiskelijan elämään

Harjavallasta esikoistyttärensä opinnoista kuulemaan saapuneet Marja ja Petri Kause kokivat tilaisuuden annin mielenkiintoiseksi.

– On todella mukavaa päästä kuulemaan, millaista opiskelu on, vaikkei aiempien kouluaikojen vanhempainiltoja enää olekaan. Nyt ymmärrän paremmin, mistä kaikesta tytär kotona kertoo, Marja Kause totesi.

Opiskeluun tutustuminen on hyödyllistä etenkin, jos lapsen valitsema koulutusala on itselle vieras.

– Työskentelen yrityspuolella, eikä lääketiede ole ominta alaani. Vasta nyt ymmärsin esimerkiksi, kuinka kurssimuotoista opiskelu täällä on, Petri Kause jatkoi.

Perheiden päivän puhujina olivat lisäksi varadekaani Veli-Matti Kähäri, professorit Juha Varrela ja Sari Mäkelä sekä koordinaattori Heli Virtanen.

Lisäksi toimintaansa esittelivät Turun Lääketieteenkandidaattiseuran, Turun hammaslääketieteen kandidaattiseuran, In Vitro Aboensis ry:n ja Adaptuksen ry:n opiskelijaedustajat.

Matilda Herjanto

Luotu 27.10.2014 | Muokattu 27.07.2021